Chipmaker NXP zag zijn omzet vorig jaar met negentien procent stijgen naar 21,2 miljard dollar, mede geholpen door een grote vraag in de auto-industrie. Vooral elektrische voertuigen zijn de slokops van halfgeleiders.
In deze auto’s gaan gemiddeld twee keer zoveel chips als in wagens met een benzinemotor. Onlangs stelde ASML-topman Wennink dat in een gemiddelde auto tegenwoordig voor 1.500 dollar aan chips zit. In de meer luxe modellen is dat al tweeduizend dollar. NXP, die sterk drijft op verkopen aan de auto-industrie, verwacht dat de trend naar elektrische auto’s zich in 2023 en 2024 voortzet. In 2022 bedroeg het aandeel 27 procent. Volgend jaar is dat al 43 procent, voorziet de chipfabrikant .
Auto’s worden in hoge mate ‘software-gedefinieerd’. Medio november lanceerde NXP een nieuwe serie microcontrollers die optimaal zijn afgestemd op applicaties in elektrische voertuigen.
Het bedrijf met hoofdkantoor in Eindhoven verwacht voor dit jaar een omzetstijging van 25 procent. Maar in het eerste kwartaal moet eerst nog een beetje pijn worden geleden. Omdat de vraag naar consumentenelektronica tegenvalt en dit jaar verder daalt, zijn fabrikanten genoodzaakt hun voorraden te verminderen. NXP gaat dat dit kwartaal merken. De omzet zal tussen één en acht procent dalen, zo verwacht het bedrijf. Maar later in het jaar zal dit marktsegment zich herstellen, terwijl met name uit ‘automotive’ alsmede iot en industrie de vraag groot zal zijn.