Na jarenlange achteruitgang heeft KPN kans gezien de omzet over heel 2022 te laten groeien. De kwartaalcijfers over het vierde kwartaal vielen de beurs mee. Belangrijk keerpunt is bereikt op de zakelijke markt. Voor het derde achtereenvolgende kwartaal groeide de omzet in dit deel van de markt waar KPN het de afgelopen jaren behoorlijk moeilijk had.
Over het hele jaar gemeten nam de zakelijke omzet met 3 procent toe. De dienstverlening aan het mkb steeg 8,8 procent tot 596 miljoen euro. KPN heeft er alle vertrouwen in dat een stabiel groeipad is ingezet. De vereenvoudiging van het dienstenaanbod slaat aan. Dat lijkt ook te gebeuren bij de afzet aan grote ondernemingen. Over heel 2022 werd nog een min van 2,3 procent bereikt, maar in het vierde kwartaal steeg de omzet in dit segment met 0,4 procent.
De totale jaaromzet kwam in 2022 uit 5,33 miljard euro, een stijging van 1,4 procent. De nettowinst bleef hangen op 766 miljoen euro, een forse daling ten opzichte van 2021, toen er nog een winst van bijna 1,3 miljard euro de boeken in ging, wel vooral vanwege een eenmalige boekwinst.
Cross- en upselling
Volgens KPN is behoorlijke vooruitgang geboekt bij de transformatie van het dienstenaanbod naar toekomstbestendige oplossingen. De migratie van grootzakelijke klanten met traditionele ‘voice’ en ‘legacy’ breedband-diensten naar smart combinations is zo goed als voltooid. KPN heeft voor alle segmenten uitgezonderd ‘corporates’ het productaanbod voor de volle 100 procent gestandaardiseerd. Onder de benaming ‘smart combinations’ kunnen middelgrote bedrijven en instellingen combinaties van netwerk-, ict- en securitydiensten kiezen die volledig op elkaar zijn afgestemd. Dankzij deze integratie weet de klant zich verzekerd van de nieuwste functies en laatste verbeteringen. KPN neemt het hele beheer van begin tot eind over. Alles komt in één hand. Bovendien biedt deze aanpak betere mogelijkheden tot cross- en upselling, aldus KPN.
In het vierde kwartaal wist KPN met name in het mkb de vruchten van deze andere aanpak te plukken. Bij breedband, mobiel en ‘werkplek en cloud’ nam de omzet met 8,9 procent toe. Zowel het aantal klanten als het aantal afgenomen producten per klant groeiden. Het laatste kwartaal zag KPN ook de it-dienstverlening aan grootzakelijke klanten toenemen. Naast diensten aan het mkb en grootbedrijf levert KPN ook ‘maatwerkoplossingen’. Over 2022 stegen de inkomsten uit ‘tailored solutions’ met 0,8 procent tot 292 miljoen euro. Een van de weinige tegenvallers was dat de klanttevredenheid op de zakelijke markt gemeten aan de hand van de Net Promotor Score (NPS) daalde van +4 naar +2. Maar volgens KPN komt dat vooral door het vooruitzicht dat de economie terugloopt.
Aandeleninkoop
Hoewel ook KPN wordt geconfronteerd met een uitdagend macro-economisch klimaat, met loonindexering en stijgende energiekosten die het lastiger maken kosten te besparen, verwacht de ondernemingsleiding de gezonde marges en groeiende vrije kasstroom te behouden. De financiële positie is bovendien zo sterk dat nieuwe aandeleninkoop van honderden miljoenen euro’s is aangekondigd.
Net als in 2022 wil KPN dit jaar voor driehonderd miljoen euro aan aandelen inkopen. Dit kan omdat de vrije kasstroom groeit. Inkoop van eigen aandelen kan als voordeel hebben dat de koers van het aandeel KPN stijgt. De winst per aandeel stijgt immers naarmate er minder aandelen uitstaan. Kortom, een belegging oogt attractiever. Ook wordt vaak tot aandeleninkoop overgegaan als een onderneming het gevoel heeft dat zijn aandelen worden ondergewaardeerd. Ook de kapitaalkosten dalen. Zo’n grote aandeleninkoop betekent vaak dat de raad van bestuur geen riante investeringsmogelijkheden ziet. Want als je je kapitaal binnen de onderneming houdt en dat goed renderend maakt, dan hebben de aandeelhouders daar meer voordelen van.