Bedrijven moeten vanaf 28 juni 2025 voldoen aan nieuwe richtlijnen voor de toegankelijkheid van hun digitale diensten en producten. Tijdens een rondetafeldiscussie met onder meer afgevaardigden van Google, Meta, Dell en brancheorganisaties Thuiswinkel.org, NLdigital en MKB-Nederland keken ze alvast vooruit naar wat die nieuwe eisen zijn, welke gevolgen die hebben voor hun bedrijfsvoering en welke stappen al gezet kunnen worden.
De EU-richtlijnen zijn beschreven in de European Accessibility Act die elke lidstaat in de nationale wetgeving moet verwerken. De Ronde Tafel Digitale Toegankelijkheid in de Malietoren in Den Haag was georganiseerd op bestuurlijk niveau, technische experts sloten aan om hier en daar zaken te duiden. De richtlijn gaat onder meer over ticket- en incheckautomaten, betaalterminals, pc’s, besturingssystemen, smartphones, tablets, e-books, speciale software, webwinkels en bijvoorbeeld realtime reisinformatie.
Door er vroeg bij te zijn willen de aanwezigen een debacle zoals bij de invoering van de AVG voorkomen. Veel bedrijven begonnen toen te laat met hun voorbereidingen waardoor hun diensten en producten niet op tijd privacy-proof waren. Het doel is dat bedrijven er bewust van zijn dat de wetgeving er aan komt, maar ook dat ze op tijd beginnen om moeilijkheden en onnodige kosten te voorkomen.
Te nemen stappen
‘De digitale leveranciers zijn een belangrijke schakel in de keten’, stelt projectleider van VNO-NCW / MKB-Nederland, Mohamed Nabih. ‘Wij hebben hen tijdens de bijeenkomst gevraagd of ze op tijd kunnen beginnen om de eisen van de richtlijn integraal mee te nemen in hun dienstverlening en pro-actiever aan te bieden en uit te leggen richting onze achterban.’
Zijn doel is dat mkb-ondernemers makkelijker een toegankelijke website, webwinkel of app kunnen onderhouden. Voorbeelden van stappen die nu al kunnen worden gezet, zijn het optimaliseren van codekwaliteit, zodat alle hulpsoftware van mensen met een beperking werkt, en het ontwikkelen van digitale omgevingen die zich makkelijk aanpassen op verschillen soorten schermen. Andere tips die aan tafel werden besproken zijn het in de software opnemen dat bij elke afbeelding een alt-tekst kan worden geplaatst voor slechtzienden, standaard ondertiteling bij video voor slechthorenden en een overzichtelijke koppenstructuur voor voorleessoftware.
Nabih: ‘Toegankelijkheid is ook een organisatorische uitdaging. Het vergt een iets andere standaard en kijk naar het ontwerp van software en hardware. Het is iets waar de hele organisatie zich van bewust moet zijn, niet slechts één persoon of één afdeling.’
2,5 miljoen mensen
Nederland telt 2,5 miljoen mensen met een beperking. Voor mensen met een visuele beperking (circa 300.000) maar ook bijvoorbeeld laaggeletterden, is het bezoeken en gebruiken van websites, apps, maar bijvoorbeeld ook mobiele pinapparaten en automaten voor kaartverkoop, vaak moeilijk of zelfs onmogelijk. De European Accessibility Act, die in 2023/2024 in Nederland wordt geïmplementeerd en vanaf 28 juni 2025 ook wordt gehandhaafd, moet daar een einde aan maken.
De richtlijn stelt eisen aan de toegankelijkheid van digitale producten en diensten die bedrijven leveren of gebruiken. Alleen voor kleinere bedrijven (maximaal tien fte en een omzet tot twee miljoen euro) die diensten leveren, geldt een uitzondering. De websites en apps van overheidsinstellingen moeten al sinds september 2020 aan de digitale toegankelijkheidseisen voldoen. In 2020 lukte dit de helft van de overheidsinstanties, om in 2021 te concluderen dat het nog niet heel erg vlot. Vorig jaar werd geconstateerd dat de overheid tekort schiet met digitale toegankelijkheid en was de Overheidsapp zelden volledig toegankelijk.