Kunnen schakelen op hoge snelheid om zo in te kunnen spelen op veranderende behoeften. Appian, het uniforme platform voor het automatiseren van bedrijfsprocessen, combineert alle essentiële capaciteiten die nodig zijn voor een versnelde uitvoering van werk.
Business en IT komen dichterbij elkaar door het gebruiksgemak van het platform voor beide afdelingen en dat komt vervolgens weer de snelheid en wendbaarheid van organisaties ten goede.
Het vermogen om snel en wendbaar te zijn is in de huidige omstandigheden nog belangrijker geworden. We zijn ons allemaal zeer bewust dat de wereld om ons heen snel en soms ook onverwacht verandert. Onzekere wereldpolitiek, een energiecrisis en een hoge inflatie hebben verregaande gevolgen voor individuen, organisaties en bedrijven. Bedrijven en overheden moeten sneller dan normaal kunnen bijsturen, op- en afschalen en onderdelen van de bedrijfsvoering aanpassen. Daarbij worden ze geconfronteerd met een tekort aan beschikbare werknemers waardoor efficiënter werken van groot belang is. Dit maakt versnelde digitale transformatie op diverse vlakken onmisbaar.
Bedrijven en instellingen willen snel over nieuwe applicaties kunnen beschikken om te kunnen reageren op die veranderende marktomstandigheden. Door met een low-code application development platform te werken, kunnen zij snel applicaties bouwen om bedrijfsprocessen te managen en eenvoudig aan te passen waar nodig.
Snel aanpassingen doorvoeren
Ingmar Verheij, Senior Market Intelligence Analyst, EMEA bij Appian legt uit: “Iedereen binnen een organisatie heeft wel een idee hoe iets beter, sneller en effectiever kan worden uitgevoerd. Maar vaak is het tijdrovend en complex om dit daadwerkelijk te bereiken. Data is overal en afdelingen werken niet altijd effectief samen aan een gemeenschappelijk doel. In de praktijk moeten meerdere systemen geraadpleegd worden over de afdelingen heen en veelal gebeurt dit handmatig. Voor het monitoren en rapporteren van procesvoortgang, worden vaak nog spreadsheets of andere handmatige tools gebruikt. Deze silo-aanpak belemmert de benodigde snelheid en wendbaarheid die juist nu zo nodig is. Het staat ook de transparantie, controle op kwaliteit en de algehele procesvoortgang in de weg. Bedrijven kunnen hierdoor niet voldoen aan de eisen van hun klanten, partners en toezichthouders, en verliezen hun unieke voorsprong.”
Het platform van Appian is samengesteld uit tal van componenten die de gebruiker van het systeem in een visuele design-omgeving eenvoudig kan bedienen. Deze componenten kun je ‘bij elkaar klikken’ om zo een geautomatiseerde processtroom te realiseren en toevoegen of verwijderen als een procesaanpassing nodig is. De aanpassingen worden vervolgens meteen doorgevoerd. Appian gebruikt een standaard voor procesmodellering: Business Process Model and Notation (BPMN). “Hierdoor kunnen proceseigenaren zelf de stappen van een gepland bedrijfsproces digitaal in kaart brengen en uitvoeren. Een groot pluspunt is daarbij het gebruiksgemak van het Appian platform”, zegt Verheij. Het low-code application development platform werkt als orkestratielaag en haalt de benodigde data uit verschillende achterliggende systemen zoals ERP en CRM en voor een processtroom of businessapplicatie. Aangebrachte veranderingen worden door het platform weer teruggeschreven naar diezelfde systemen. Een voorbeeld hiervan is dat een wijziging van het adres van een werknemer in het HR-systeem ook automatisch wordt doorgevoerd in het salarissysteem.
IT en Business werken samen
Werken met het platform vereist geen diepe programmeerkennis en vaardigheden om toch eenvoudig en snel flexibele en krachtige bedrijfsapplicaties te ontwikkelen en in gebruik te nemen. “In een tijd met een groot tekort aan IT-personeel is dat een groot voordeel”, verklaart Verheij. IT en Business kunnen dus met en zonder programmeerkennis goed samenwerken aan de gewenste invulling van procesoptimalisatie.
“Het platform onderscheidt zich in de markt door het intuïtieve gebruik en het gemak dat dit oplevert. Training is daarom vooral bedoeld om te weten welke mogelijkheden het platform nog meer biedt en welke componenten er allemaal beschikbaar zijn. En natuurlijk om ‘best practices’ te leren.”
Gartner Peer Insights Customers’ Choice
Appian werd in 2022 voor de derde keer op rij erkend met de Gartner Peer Insights Customers’ Choice for Enterprise Low-Code Application Platforms (LCAP).
Deze onderscheiding ontving Appian onder andere dankzij de uniformiteit van het platform en de hoge frequentie waarmee Appian modules actualiseert. Appian voegt elk kwartaal nieuwe functionaliteiten toe. “Doordat wij heel exact weten hoe ons platform en de individuele componenten functioneren, kunnen wij op voorhand de impact testen en continuïteit bieden. Dat is met high-code oplossingen wel anders; de impact van veranderingen is afhankelijk van de wijze waarop code is toegepast of welke externe componenten er zijn gebruikt.”
Drempels verlaagd
Appian biedt een platform dat breed toepasbaar is en wordt vooral ingezet bij banken en verzekeraars. Aegon, zo vertelt Verheij, gebruikt Appian om via het consumentenportaal de band met klanten te verstevigen. Zo verlaagt Aegon de drempel om klanten zelf zaken te laten regelen. Ook als het gaat om extra hypotheekaflossingen. Dit proces werd met de digitalisering zo vereenvoudigd dat tachtig procent van alle extra hypotheekaflossingen inmiddels via het digitale portaal verlopen.
“Aegon gebruikt het Appian platform inmiddels voor de hele keten: pensioen, leven, schade, en meer. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan honderd applicaties op het Appian platform ontwikkeld. En Aegon heeft een center of excellence ingericht dat andere teams ondersteunt, maar ook elke honderd dagen nagaat hoe ons platform in de dagelijkse praktijk wordt gebruikt om verbetersuggesties te kunnen doen.”
Gamechanger
Onlangs heeft Appian Data Fabric uitgebracht: een virtuele datalaag die alle modules in het Appian platform op uniforme wijze voorziet van data. Verheij noemt Data Fabric een gamechanger voor Appian waarmee het zich nog verder onderscheidt in de markt. Gebruikers kunnen visueel met de data werken uit zowel lokale en externe systemen, de Data Fabric neemt de complexiteit die hierbij komt kijken weg. Dit geldt ook voor het snel lezen van de data. Appian heeft hier een innovatieve techniek voor gepatenteerd die prestaties optimaliseert aan de hand van gebruik, maar ook voor het wegschrijven in externe systemen. Data Fabric houdt de data gescheiden van workflows en applicaties, zodat binnen nieuwe toepassingen geen rekening gehouden hoeft te worden met datamodellen. Daarnaast hoeven gegevens ook niet te worden verplaatst.
Het gebruiksgemak en de brede toepasbaarheid van het platform van Appian stelt organisaties in staat om snel en wendbaar hun bedrijfsprocessen te managen. Daarnaast kunnen gebruikers rekenen op de innovatieve kracht van Appian en zijn zij verzekerd van een continue doorontwikkeling van het platform, aansluitend op de telkens veranderende behoeften van organisaties.
Voor meer informatie:https://appian.com/
Download het Nederlands onderzoek naar klantbediening en de automatisering van klantdata hier