Eneco wil consumenten en bedrijven over laten stappen naar duurzame energie. Om dit te bereiken, heeft het een internet of things (iot)-platform gebouwd dat communiceert met duizenden verwarmingssystemen in het netwerk. Dit netwerk wordt op dit moment uitgebreid met zonne- en windenergiesystemen. Eneco doorloopt dit project samen met Amis Conclusion, een samenwerking die vier jaar geleden ontstond en tot doel heeft om iot-data te realiseren en implementeren.
Het iot-platform levert een belangrijke bijdrage aan Eneco’s milieu-ambities. Hierbij levert iot toegevoegde waarde door de prestaties van assets te verbeteren, de beschikbaarheid te verhogen en de kosten te verlagen, maar draagt het ook bij aan de klimaatdoelen van Eneco. De flexibiliteit en schaalbaarheid van het platform zorgt voor Eneco voor zeer veel mogelijkheden om te innoveren.
Oneindige innovatie
Paolo Herdé, hoofd asset innovation, en Peter Dreschler, change lead iot, geven tijdens het IoT Solutions World Congress op 2 februari in Barcelona een toelichting op de reis die ze in de afgelopen jaren hebben afgelegd. Herdé: ‘In onze sessie gaan we in op onze ervaringen en behandelen thema’s zoals waardecreatie, hoe je een dergelijk platform bouwt en hoe we komen tot een cyclus van oneindige innovatie met iot-data. Ik denk dat we op het punt zijn aangeland dat we op het gebied van het bouwen van iot een aantal best practices met de wereld kunnen delen.’
De Eneco-implementatie beperkt zich niet tot één element, meent Dreschler. ‘We hebben het hier over een meervoudige oplossing die reikt over alle domeinen en de volledige keten van een energiebedrijf. Daarin voegt iot waarde toe aan de processen voor klanten, asset management, voor de handel in energie, de productie, de energielevering, de werkzaamheden van monteurs maar ook voor home energy management. Het is een generiek platform waarop we alle data van energie-assets en -systemen op kunnen aansluiten.’
Heel snel innoveren
Volgens Herdé creëert Eneco hiermee een grootschalig netwerk van alle energie-assets. ‘We zijn niet alleen in staat om data over status en verbruik op te halen, we kunnen ook berichten terugsturen. Dit stelt ons in staat om een fijnmazig beeld te krijgen van de status van het totale energienetwerk en tot in de kleinste details in te grijpen en de werking van dit systeem bij te sturen. Dit is de basis om onze use-cases te bouwen. In feite kunnen we op basis van deze oplossing use-cases stapelen en snel innoveren.’
Om dit mogelijk maken heeft Eneco volgens Dreschler gekeken naar oplossingen die voor de energieleverancier de beste ondersteuning bieden. ‘Zowel voor de individuele use-case als de generieke ondersteuning volgens de gedachtegang van het platform. Voor ons betekent dit dat we duidelijke keuzes moeten maken om te zorgen dat we in de toekomst niet vastlopen. Voor veel van onze vraagstukken is een point-oplossing beschikbaar die ideaal is voor deze specifieke vraag maar niet goed samenwerkt met andere cases. Dit vereist dat we zelf de regie naar ons toe te treken en keuzes moeten maken in het platform en de hardware, zodat we dit in de toekomst kunnen hergebruiken.’
Schaalbaar neerzetten
Met deze aanpak heeft Eneco volgens Herdé inmiddels een soort menukaart gemaakt waarin het oplossingen met elkaar kan combineren. ‘In het begin was het lastig omdat veel onderdelen er nog niet waren, maar nu zijn we in staat om snel use-cases te implementeren met hergebruik van zaken die er al zijn. Veel verzoeken die we nu krijgen vallen vanzelf op zijn plek en we zien dat onze keuzes uit het verleden logisch zijn geweest en nu hun vruchten afwerpen. Uit deze aanpak volgt ook dat we alles wat we doe schaalbaar neerzetten zodat we anticiperen op het succes.’
Herdé meent dat de start van het traject relatief saai was. ‘De wetgeving verplichtte ons om voor een bepaalde datum warmtemeters digitaal uit te lezen. Dit was de basis van het iot-platform. Door deze fase bewust niet te spreken van een iot-project (het project heette ‘Meterproject 2.0’) zijn we in staat geweest om zonder veel afleiding een goede basis neer te zetten. Vanaf het begin hebben we rekening gehouden met zaken als schaalbaarheid, security en privacy. Dit heeft ons later in de tijd veel profijt gegeven.’
Benutting optimaliseren
Volgens Dreschler is Eneco continu bezig om waarde uit de iot-data te kunnen halen. ‘Daardoor blijven we niet in een pilot hangen en richten we ons direct op grootschalige aanpak. We kijken bij het schalen ook zeker naar de kosten, maar doordat we in regie zijn kunnen we deze rechtvaardigen door verder te groeien. De kunst is om bij de ingang de use-cases te selecteren met een hoge waarde. Door een strenge selectie aan de poort blijft het platform relevant en waardevol. Deze hoge waarde zorgt er ook voor dat we de ontwikkelde cases snel en professioneel in productie nemen. Ook kijken we goed naar de data die we genereren, dan pas valt op hoeveel waarde je kunt genereren. Met een simpel gegeven als verbruik kunnen we, in hoge meetfrequentie, gebruiksprofielen opstellen, vraag en aanbod afstemmen en de benutting van het hele netwerk optimaliseren. Dit uiteraard privacy-compliant en na akkoord en toestemming van de gebruikers.’
Vanaf het begin heeft Eneco zich volgens Herdé gerealiseerd dat het niet alle expertise zelf in huis heeft. ‘We hebben bewust de keuze gemaakt om deze zaken in te kopen bij onze partners en ze actief te betrekken in deze samenwerking. Dit betreft onder andere de oem-ontsluiting, de basis voor iot-dataverwerking en de hardware voor connectiviteit. Hiermee hebben we nu alle ingrediënten in huis om vanuit Eneco heel veel nieuwe diensten te leveren. Kijk bijvoorbeeld naar een complex apparaat als een warmtepomp. We zijn nu in staat om full-service de hardware, connectiviteit, datastromen, optimalisatie, onderhoud en monitoring te leveren op basis van onze eigen data. Dat geeft ons een enorme voorsprong op onze concurrentie.’
Groot dromen
Volgens Dreschler is Eneco erg open in zijn aanpak en durft het groot te dromen. ‘We zijn nu in staat om de hele keten aan te pakken; van grootschalige zon- en windparken helemaal tot aan de individuele warmtepomp van de consument. We merken dat we daarin voorlopen in de markt en zien interesse van andere energiebedrijven in de componenten die wij hier hebben ontwikkeld. We juichen dat alleen maar toe, hoe meer deze componenten gebruikt worden, hoe beter de kwaliteit en hoe lager de kosten als gevolg van schaalvoordeel.’
Herdé is dan ook heel trots op het punt waar Eneco nu staat. Het platform is afgelopen anderhalf tot twee jaar met ruim 25.000 verbonden apparaten uitgebreid en ook is zon- en windenergie toegevoegd. ‘Dit is een startpunt voor erom veel mogelijkheden. Ons succes is, naast het gebruik van geode techniek, vooral het resultaat van ons vermogen om de wensen in kleine iteratief op te leveren, een betrokken groep van partners die de drive hebben om ons vooruit te helpen, goede use-cases, een managementteam dat het lef heeft om door te zetten, en focus op een tastbaar resultaat. Het is mooi om te zien dat de verbetering van onze bedrijfsvoering hand-in-hand gaat met de verbetering van duurzaamheid. Dat maakt voor mij en voor al mijn collega’s het verschil.’