Voor organisaties is de vraag niet langer of ze bedrijfsprocessen moeten automatiseren, maar hoe en wanneer. De ontwikkeling van automatiseringstechnologie is met sprongen vooruitgegaan; het zet inmiddels ai in om op maat gemaakte, schaalbare oplossingen te bieden die aan de huidige behoeften van ondernemingen voldoen. Het gebruik van deze technologie heeft dezelfde stijgende lijn gevolgd.
Volgens een IDC-rapport zal de markt voor intelligent process automation software tegen 2025 groeien tot 42,4 miljard dollar, met een totale markt CAGR-groei van circa twintig procent. Dit brengt niet alleen veranderingen teweeg in de manier waarop organisaties werken, maar ook in het werk dat ze kunnen doen. Automatisering biedt hen volledig nieuwe toepassingsmogelijkheden, kansen en bronnen van inkomsten. Wat zijn de automatiseringstrends voor dit jaar?
Productiviteitsverbetering
- Automatisering wordt nieuwe manier om te werken en innoveren
Volgens onderzoek uitgevoerd door de Everest Group in opdracht van UiPath zorgt integrale, bedrijfsbrede automatisering voor een productiviteitsverbetering van veertig procent en grotere efficiëntie dan de automatisering van slechts een handvol bedrijfsprocessen. Vooruitziende cio’s, cfo’s en ceo’s investeren daarom in het uitbreiden van de automatisering naar alle processen van de organisatie. Met deze ‘automation first’-aanpak geven ze een nieuwe invulling aan kernstrategieën, operationele modellen, groeiplannen en dagelijkse workflows. Technologie vormt daarbij het uitgangspunt. En steeds meer organisaties zullen het voorbeeld volgen.
- Organisaties voeren automatisering op als compensatie voor personeelstekorten en inflatiedruk
Volgens onderzoek door UiPath heeft zestig procent van alle topmanagers moeite met het invullen van sleutelfuncties binnen hun organisatie. Intensivering van automatiseringsactiviteiten helpt organisaties om de productiviteit van hun bestaande personeel te verhogen. Dit draagt ook bij aan een aantrekkelijkere werkomgeving voor het aantrekken en behouden van toptalent. Volgens onderzoek door Gartner wil 32 procent van alle topmanagers zich met het oog op de huidige inflatie de komende jaren richten op het terugdringen van de kosten. 22 procent zal op zoek gaan naar manieren om bedrijfsprocessen te verbeteren. Automatisering kan daarbij uitkomst bieden door teams in staat te stellen om meer te doen met dezelfde middelen.
- Cio’s realiseren nieuwe doelstellingen met meer automatiseren
Digitaal en zakelijke succes gaan tegenwoordig hand in hand. De productiviteit en het concurrentievermogen van organisaties hangen direct samen met hun vermogen om optimaal gebruik te maken van technologie. Van cio’s wordt steeds vaker verwacht dat ze de regie over verschillende bedrijfsinitiatieven op zich nemen. Volgens onderzoek door Lenovo is het takenpakket van negentig procent van alle cio’s uitgebreid naar nieuwe gebieden zoals gegevensanalyse, environmental, social & governance, talentwerving, sales en marketing. Geavanceerde nieuwe technologieën helpen hen met het vinden en toepassen van nieuwe manieren om de zakelijke doelstellingen slimmer, sneller en effectiever te realiseren.
- Organisaties kunnen zich niet langer permitteren om process mining en geautomatiseerde testprocessen te negeren
Bijna elk proces kan met behulp van automatisering worden verbeterd. Maar dat houdt wel in dat je al die processen moet identificeren en testen. Automatisering kan daarmee helpen. Nieuwe tools voor geautomatiseerde discovery passen bijvoorbeeld geavanceerde artificiële intelligentie (ai) toe op logbestanden van systemen en werkpatronen van gebruikers voor het uitlichten van bottlenecks, inefficiëntie en verbeterkansen binnen systemen, workflows en afdelingen. Deze relevante informatie kan vervolgens worden ingezet voor de ontwikkeling van nieuwe of waardevollere processen. Geautomatiseerde testprocessen maken het vervolgens mogelijk om automatiseringstoepassingen en applicaties snel en grondig te inspecteren, van de ontwikkeling tot de implementatie en inzet binnen productieomgevingen. Dit maakt het mogelijk om hun kwaliteit, stabiliteit, veerkracht en prestatievermogen te verbeteren. Volgens McKinsey & Company maken organisaties die digitale transformatie het beste benutten met twee keer grotere waarschijnlijkheid gebruik van geautomatiseerde testprocessen.
- Low-code wordt onmisbaar voor medewerkers die aan de slag willen met automatisering en ai
Moderne automatiseringsplatforms bieden gebruiksvriendelijke low-code- of no-code-functionaliteit waarmee gebruikers met verschillende niveaus van technische kennis snel en eenvoudig meer van de door hen benodigde automatiseringstoepassingen, datamodellen en applicaties kunnen ontwikkelen. Volgens onderzoek door Precedence slagen organisaties die een dergelijk citizen development-programma introduceren erin om 29 procent meer bedrijfsprocessen te automatiseren. Tools voor low code development besparen it-afdelingen daarnaast een hoop handmatig programmeerwerk. Organisaties kunnen een beroep doen op low-code- of no-code-platforms om te profiteren van de voordelen van ai en datamodellering zonder extra druk te leggen op hun it-medewerkers, programmeurs en datawetenschappers.
- Door ai ondersteunde innovaties verleggen de grenzen van automatisering steeds verder
AI en automatisering vormen een krachtige combinatie. Geavanceerde communications mining-oplossingen maken het bijvoorbeeld mogelijk om ongestructureerde content op te halen uit diverse berichten (e-mails, telefoontjes en chats en servicetickets) en die om te zetten in praktisch inzetbare data voor het trainen van natural language processing (nlp)-modellen. Dit biedt grenzeloze mogelijkheden voor automatisering, zoals de automatische verwerking van e-mailberichten met veel voorkomende vragen en verzoeken. Door ai ondersteunde verbeteringen op nlp-gebied bieden daarnaast de mogelijkheid van intelligente documentverwerking door softwarerobots die in staat zijn om een verscheidenheid aan documenten in uiteenlopende formaten te ‘lezen’ en ‘begrijpen’. Dit zal organisaties helpen om een einde te maken aan nog meer handmatige taken en papiergebaseerde processen.
- Aanscherpen van digitale vaardigheden wordt topprioriteit voor hr- en it-managers
De meeste waarde genererende strategische en integrale automatisering vraagt niet alleen om wijzigingen van technologie of processen, maar ook van de bedrijfscultuur en organisatiestructuur. Volgens Deloitte ziet 34 procent van alle medewerkers hun takenpakket en werkpatronen nu al veranderen als gevolg van automatisering. Volgens onderzoek door McKinsey & Company heeft 77 procent van alle topmanagers behoefte aan medewerkers met een groter kritisch denkvermogen en vaardigheden op het gebied van projectmanagement. De hr- en it-afdeling moeten hun krachten bundelen voor de werving, training en upskilling van dit nieuwe type werknemer. De focus moet daarbij niet liggen op transactionele en herhaaldelijk terugkerende processen, als wel op het realiseren van maximale waarde vanuit automatiseringsinitiatieven.
2023
De vraag die organisaties zich in 2023 moeten stellen, is hoe ze automatisering kunnen inzetten in het voordeel van hun klanten en medewerkers. Vervolgens moeten ze op zoek gaan naar manieren om hun personeel optimaal voor te bereiden, zodat de hele organisatie van automatisering kan profiteren. Dat betekent luisteren naar werknemers en klanten en automatiseringstechnologie inzetten binnen gebieden waarbinnen ze met de grootste waarschijnlijkheid voor snelle verbeteringen kunnen zorgen. De digitale transformatie staat op het punt om een nieuw tijdperk in te gaan, en automatisering vormt daarbij de drijvende kracht.