Microsoft gaat snel over tot commercialisatie van de ChatGPT en andere ai-tools. De softwarefabrikant is van plan deze chatbot in al zijn producten in te bouwen.
Satya Nadella, ceo van Microsoft, kondigde dit voornemen aan tijdens het World Economic Forum te Davos. De zakelijke klanten die gebruikmaken van de clouddienst Azure kunnen nu al aan de slag met deze generatieve kunstmatige intelligentie. Azure OpenAI Service wordt voor elke zakelijke klant van klein tot groot beschikbaar. Organisaties krijgen de mogelijkheid voort te borduren op deze ai-software die zoveel stof doet opwaaien.
De miljard dollar die Microsoft in OpenAI heeft gestoken, gaat zich dus terugverdienen. Onlangs werd bekend dat Microsoft overweegt nog eens tien miljard dollar in OpenAI te investeren, het bedrijf achter ChatGPT, beeldgenerator Dall-E2 en andere geruchtmakende ai.
Zwitserse Alpen
Nadella koos niet voor niets voor Davos als podium om deze ai-tools in het zonnetje te zetten. ChatGPT is dit jaar hét gespreksonderwerp in de Zwitserse Alpen waar regeringsleiders en topmensen uit het bedrijfsleven traditioneel in januari samenkomen.
Volgens de Microsoft-topman kan de arbeidsproductiviteit hiermee een mooie oppepper krijgen. En dat is nodig om de economie weer op een groeitraject te brengen, aldus Nadella. Met name kenniswerkers doen hun voordeel met deze nieuwe tools. Nadella trok een vergelijking met softwareontwikkelaars die tools als hulpmiddel gebruiken bij het programmeren.
Cloudflare-topman Matthew Prince ziet dit soort ai al dezelfde prestaties leveren als een junior programmeur. Cloudflare overweegt deze technologie te gebruiken op het deel van de helpdesk dat deze internetbeveiliger heeft ingericht voor wie gratis kennis wil maken met dit cloudplatform.
Volgens Eric Boyd, vice resident van Microsofts ai-platform, leent deze ai-software zich al voor geavanceerde usecases zoals het samenvatten van klantendienst-tickets, personalisatie van marketing content en het verkrijgen van inzichten uit data. KPMG gebruikt de Azure OpenAI Service om klanten te helpen beter te voorspellen welke belastingen ze moeten gaan betalen. De nieuwszender Al Jazeera wil deze dienst inzetten bij zijn content-productie.