Als aanbieder van de modemrouter FRITZ!Box is de toonaangevende fabrikant AVM al jaren een bekende naam onder particuliere gebruikers. Bedrijven die waarde hechten aan betrouwbare en snelle connectiviteit kiezen ook steeds vaker voor de producten van AVM.
AVM, dat in 1986 werd opgericht in Berlijn, richt zich al vanaf het begin op de ontwikkeling van innovatieve producten. Het bekendste product van AVM is de FRITZ!Box, een modemrouter voor telefonie, internettoegang, Wi-Fi en het delen van mediabestanden. FRITZ!OS is het intelligente besturingssysteem in de Nederlandse taal dat garant staat voor interessante features en eenvoudige bediening. Voor veel bedrijven vervult de FRITZ!Box inmiddels de functie van centrale interface voor alle communicatie.
Om de dekking van een Wi-Fi-netwerk in een woning of kantoor te vergroten, wordt veelal een Mesh-systeem gebruikt. Het gaat dan om een router met meerdere repeaters of acces points. Normaliter zit de Mesh-master achter de modem van de internetprovider. Dat is met de FRITZ!Box niet nodig, want een Mesh-master is ingebouwd, zodat gebruikers geen extra kosten voor uitbreiding hoeven te maken.
Vrije modemkeuze
Sinds eind januari vorig jaar geldt de vrije modemkeuze en dat betekent dat bedrijven en particulieren niet langer verplicht zijn om de aangeboden modem van hun internetprovider te gebruiken. Deze modems hebben vaak een beperkte functionaliteit en het is bijna of niet mogelijk om instellingen te wijzigen. Het is nu mogelijk om een modem naar eigen keuze te gebruiken en vanwege de uitgebreide mogelijkheden kiezen ze steeds vaker voor een FRITZ!Box die via glasvezel, kabel of LTE/5G een verbinding met het internet kan maken.
Bij de vrije modemkeuze zijn internetaanbieders verplicht om technische gegevens vrij te geven. Gebruikers zijn zelf verantwoordelijk voor het invoeren hiervan in de modem. In de praktijk blijkt dat een lastig klusje te zijn dat gemakkelijk misgaat. Dit probleem speelt niet bij de modemrouters van FRITZ!Box: alle instellingen van alle grote internetproviders zijn ingebouwd. Dat betekent dat de modemrouter van AVM uiterst gebruiksvriendelijk zijn.
Partnerkanaal
Voor de verkoop maakt AVM gebruik van resellers via een partnerkanaal. Om deze groep optimaal te bedienen, heeft AVM een business portal opgezet. De business portal heeft een aantal handige secties: Nieuws, Marketing, AVM Academy, Verkoop en Technology. De AVM Academy biedt een online leeromgeving, waar dienstverleners, installateurs en resellers een online leeromgeving vinden. Overigens biedt AVM naar wens ook trainingen op locatie waar deelnemers vragen kunnen stellen aan vakspecialisten. Op de business portal is ook informatie over komende innovaties uit het FRITZ!Lab te vinden.
Teledatacom
Dat ook steeds meer bedrijven kiezen voor de oplossingen van AVM, blijkt ook uit de case van Teledatacom. Ze zijn gespecialiseerd in spraak en dataverbindingen op basis van vaste lijnen en mobiele verbindingen voor installaties in gebouwen. Ze bieden connectiviteitsoplossingen voor honderden bedrijven om hun alarmsystemen, liften, intercoms en autolaadpalen goed te laten functioneren.
Voor het beheren van alle installaties in gebouwen is een modemrouter vereist die uitgebreide mogelijkheden voor configuraties inclusief bewaking en beheer op afstand biedt. Daarom hebben ze gekozen voor de FRITZ!Box. Voor de IT-beheerders van Teledatacom is het mogelijk om op afstand op de FRITZ!Box in te loggen. Zo wordt voor elk van de honderden kantoorgebouwen de infrastructuur onderhouden. Door regelmatige en automatische updates van de firmware van de FRITZ!Box blijven de netwerken altijd optimaal beveiligd. Indien gewenst is het ook mogelijk om updates alleen handmatig te installeren.
Toekomst
De komende jaren blijft AVM zich met innovatieve oplossingen richten op de zakelijke markt. Betrouwbare connectiviteit met aandacht voor cyberbeveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt. AVM zal blijven inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals 5G, om connectiviteit voor bedrijven te realiseren.
Gebruik al zeker 20 jaar de modems van Fritz!Box en randapparatuur van dit merk. Ik weet hoe goed de artikelen zijn en via AVM kun je altijd op een prima ondersteuning rekenen. Dus ondanks dat ik de lovende woorden onderschrijf, krijg ik toch de indruk dat dit stukje door de fabrikant of door Teledatacom geschreven is.
Nou ja, er staat in heel kleine grijze woorden “sponsored” boven (Home/Meer/Sponsored) en een disclaimer dat de informatie is aangeleverd door een “externe partij”. Wel slecht dat je dan niet te zien krijgt wie die 3e partij is. Een vermelding van de auteur is toch wel het minste wat je mag verwachten, zelfs bij een “sponsored” bericht.
Wow, even m’n leesbril erbij gepakt. Staat er inderdaad.
“Voor veel bedrijven vervult de FRITZ!Box inmiddels de functie van centrale interface voor alle communicatie.” Ik vermoed dat we te maken hebben met een SOHO product waardoor deze zin nogal pretentieus klinkt.
Over lovende woorden: Zijn lovende woorden van klanten dan geen lovende woorden van derden?
Wij hebben vanaf het eerste model van de Fritz!Box hiervan gebruik gemaakt. In particuliere en zakelijke omgevingen. Tot volle tevredenheid. In zowel particuliere als bedrijfssituaties. Bij iedere nieuwe serie namen de mogelijkheden en het gebruiksgemak toe. De nadruk lag overigens op de veiligheid. telefoonverkeer en faxverkeer, e-mail via de koperen lijn, en isdn en glasvezel, en internetgebruik. Wij hebben nooit met een storing te maken gehad. Regelmatige automatische updates en publicaties. In een woord perfect. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.