De CES 2023 overtrof met 115.000 (zakelijke) bezoekers de verwachte belangstelling, waar de organisatoren hadden gerekend op zo’n honderdduizend. Maar de show haalde lang niet het niveau van 2020 toen 171.000 deelnemers naar Las Vegas trokken. Ook het aantal exposanten bleef met 3.200 nog ver onder de 4.400 van drie jaar geleden.
De tech-beurs blijft echter het belangrijkste evenement van de wereldwijde elektronica-industrie. De show, de grootste in zijn soort, zit vol leven. Geslaagd is de transitie naar een algemene techbeurs waar grote autofabrikanten zich even thuis voelen als kleinere makers van health-gadgets en ai-pioniers. De CES is geen ‘schermenbeurs’ meer waar de elektronicabranche zich beijverde de grootste televisies te laten zien. Video, audio en witgoed staan niet langer op het eerste plan.
Het evenement is daarentegen heel breed geworden. Zo manifesteert de auto-industrie zich nadrukkelijk. Want fabrikanten onderscheiden zich tegenwoordig vooral met de software die ze toepassen.
Web3
De hamvraag was dit jaar hoe ver we af zijn van de metaverse en Web3. Veel bezoekers waren benieuwd of al iets zichtbaar is van de contouren van driedimensionale virtuele leef-, werk- en game-gemeenschappen. Op de beurs geen gebrek aan augmented reality (ar)-brillen, virtual reality (vr)-headsets en mixed reality (mr)-accessoires. Veel aandacht trok een headset die net als een kleurenprinter meerdere cartridges bevat waaruit geuren zijn samen te stellen die passen bij wat je ziet. Ook kon je je al enigszins onderdompelen in een vr-achtige wereld.
Veel van deze technologie verkeert nog in een pril stadium van ontwikkeling. De apparatuur is bovendien zeer prijzig. Dat maakt dat er nog veel moet gebeuren wil de metaverse een plaats in ons leven gaan innemen. Maar Big Tech, aangevuurd door Microsoft en Meta, blijft gigantisch investeren in de metaverse.
Gezondheid
De meest opvallende innovaties kwamen dit jaar uit de hoek van digitale gezondheid. Conclusie: in toenemend aantal gadgets helpt ons om gezonder te leven.
Een andere trend is duurzaamheid, dat maatschappelijk gezien beduidend meer relevantie heeft als een nieuwe 3d-gamewereld. Grote merken als John Deere, LG, Samsung en Siemens toonden innovaties die onze energieproblemen helpen op te lossen, voedselproductie vergroten en het milieu ontzien.
De CES-beursorganisator claimt dat zestig procent van Amerika’s vijfhonderd grootste ondernemingen in Las Vegas vertegenwoordigd was. Vlak echter ook de duizend startups, waarvan zeventig uit Nederland, niet uit. Zeker jonge bedrijven die ai toepassen, zijn veelbelovend. De CES blijft een mooi podium voor technologie die kans heeft door te breken. Achter de schermen worden bovendien nog altijd veel zaken beklonken. En starters kunnen daar nieuwe contacten leggen.
(In reeks artikelen gaan we dieper in op de ontwikkeling van health-tech en de toepassing van artificial intelligence.)