Sjoerd Blüm, cio van de Royal Schiphol Group, verandert per 1 februari van functie en wordt business developer bij Schiphol Group Aviation Solutions. De hoogste it-baas van de nationale luchthaven komt hiermee in een commerciële rol terecht.
Blüm moet munt slaan uit de vele software-oplossingen en producten die de afgelopen jaren bij Schiphol zijn ontwikkeld. Volgens hem geldt Schiphol qua digitalisering als dé standaard in de airport-wereld. De verslechterde publieke reputatie van Schiphol doet daar niets aan af. Doorontwikkeling en commercialisering van systemen leveren een bijdrage aan de verdere digitalisering van luchthavens. Tevens moeten ze geld in het laatje brengen, middelen die Schiphol goed kan gebruiken nu de luchthaven voor een verdere krimp staat.
De Royal Schiphol Group heeft wereldwijd belangen in meerdere luchthavens die ook van de voor Amsterdam ontwikkelde software kunnen profiteren. Blüm hoopt ook andere klanten uit de grote luchtvaartwereld te kunnen aantrekken.
Voor deze uitdaging zet hij zijn ervaring en netwerk graag in. Blüm: ‘Als cio weet ik precies welke waarde deze oplossingen hebben, omdat ze in mijn teams zijn ontwikkeld.’ Voorbeelden zijn de Self-Service Units, Airport Inspector en Deep Turnaround, een ai-gebaseerd systeem dat vertragingen vroegtijdig detecteert. De groep denkt dat voor zulke systemen een grote markt bestaat. Aviation Solutions gaat het onderhoud en beheer niet zelf doen. Voor de Self-Service Units bijvoorbeeld zal dat Atos worden.
Sfeer
De vertrekkende cio ontkent ten stelligste dat zijn functiewisseling verband zou houden met de sfeer binnen de Schiphol-leiding. Ook de ingrijpende reorganisatie waarbij de it in de business werd geïntegreerd, speelt geen rol. Blüm heeft juist aan de wieg gestaan van deze beweging en is trots op de organisatie die er nu staat als resultaat.
Omdat Blüm het na zes jaar tijd vond voor iets anders kaartte hij afgelopen zomer bij het directieteam de mogelijkheid aan van een andere rol. Begin 2023 zou een goed moment zijn om te worden opgevolgd. ‘Dit is namelijk een overgangsjaar voor onze it- en datastrategie en daarmee een logisch moment voor een opvolger om zijn visie verder vorm te geven’, aldus Blüm.
Die opvolger wordt Lennert l’Amie die thans manager business platform airport operations is. De nieuwe it- en data-strategie zou na voorbereidingen van een jaar in 2024 in de fase van implementatie komen. Na drie jaar uitvoering worden de vruchten in 2027 ten volle geplukt. Al met al duurt zo’n cyclus vijf jaar. Blüm vond het te lang om als cio nog eens zo’n lange periode aan te blijven.
Om een zoekopdracht in Google over te slaan, dit is de link naar de diverse producten: https://www.schiphol.nl/en/aviation-solutions/
Dank Corjan maar ik heb eerst even gekeken wie de aandeelhouders zijn en volgens mij zit er nogal wat publiek geld in een sector die niet te boek staat als milieuvriendelijk. En maatschappelijk is dat moeilijk uit te leggen als we kijken naar discussie over stikstof.