De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een nieuw systeem voor het toezicht op het taxivervoer. De ILT doet daarbij een oproep aan de ict-markt om commerciële oplossingen voor taxivervoerders te bedenken. Op korte termijn organiseert de ILT hiervoor informatiesessies.
De ILT houdt toezicht op het taxivervoer. Nu worden de gegevens, die nodig zijn voor het toezicht, nog vastgelegd in de Boordcomputer Taxi (BCT) die in elk taxivoertuig moet zijn geplaatst. Maar dit systeem is geen doorslaand succes geworden. Daarbij liep ook nog eens de geldigheid van public key infrastructure (pki)-overheidscertificaten voor BCT-kaarten in 2020 af; vervanging ervan kostte een aantal miljoenen.
De staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wilde zo’n situatie niet nog een keer en vroeg toezichthouder ILT om met een alternatief te komen. Dat wordt uitgewerkt in het project Realisatie Variant BCT. Daarvoor wordt de vorm van de apparatuur, waarmee de arbeids- en rusttijden van taxichauffeurs worden geregistreerd en aangeleverd, losgelaten. In de nieuwe opzet gebeurt het aanleveren van realtime-data onder strikte voorwaarden. Maar taxibedrijven mogen zelf kiezen met behulp van welke commerciële producten en diensten zij deze gegevens naar de ILT toesturen.
De toezichthouder doet nu een oproep aan ict-bedrijven om de daarvoor benodigde apparatuur en/of software te ontwikkelen en op de markt te brengen, onder meer door de specificaties voor de gegevensuitwisseling beschikbaar te stellen. De inwerkingtreding van de aangepaste wet voor Variant BCT staat gepland op 1 juli 2024. Als het systeem daarna operationeel wordt, is er sprake van een overgangsperiode van een aantal jaren.
Lees voor meer informatie het achtergrondartikel: Gezocht: Alternatieven voor boordcomputer taxi.
Ter aanvulling. Je hebt ook al een paar decennia smart city projecten, zoals “Draadloos Groningen” met commerciële diensten en de binnenstadsmonitoring. Zie https://gemeente.groningen.nl/monitoren-van-drukte-met-slimme-sensoren, https://www.peterjoosten.net/smart-city/ en https://repository.wodc.nl/handle/20.500.12832/818.
Probleem bij dit soort projecten is dat de kosten van de bescherming van bedrijfs- en persoonsgegevens vaak veel meer geld kost, dan aanvankelijk is begroot.
Zoek eens op het code woord SPATIOWL want fenomeen van datasynthese en big data gaat niet om wat er mogelijk is maar wat we maatschappelijk wenselijk vinden. Tenslotte zijn technisch de mogelijkheden van datasynthese onbegrensd maar of we een maatschappij willen waar algoritmen ons leven bepalen is de vraag. Dan komt het neer op de toezichthouders omdat je burgers eenvoudig kunt belasten op grond van data of ze criminaliseren.
Aaaah, bovenste 84 hits op Fujitsu. Ziedaar de titel waarop onze – zijn gasten niet vertrouwende – insinuerende waard reageert.
Heb je ook nog een inhoudelijke reactie Rob of is het alleen maar frustratie? Ik insinueer namelijk niks maar wijs enkel op feiten, zo wijs ik op een geo-informatie platform wat al enige jaren bestaat. En grappig dat je nu wel reageert want ik wees eerder (14 januari 2023) op dit soort platformen met een opmerking over Elon Musk.
De verwachting is dat autofabrikanten, hun toeleveranciers en/of dienstverleners als een primaire verzamelaar beschikken over technologie om grote hoeveelheden verkeersgegevens te verzamelen en te verwerken. Overheden behouden echter een sleutelrol bij het borgen van de maatschappelijke belangen hierin, de toezichthouder als waard van de herberg Nederland. Want door een ieder wordt erkend dat privacy en aansprakelijkheid belangrijke kwesties zullen worden.
Tenslotte zijn de camera’s niet slim maar algoritmen die er achter zitten wel en dat geldt ook voor de overige sensoren.
Je insinueerde weer eens dat ik vanuit een heimelijk belang aan de discussie deelnam. Weet je dat niet meer? Nu blijkt dat Fujitsu-Siemens soortgelijke projecten als die waar Amsterdam nu vooralsnog van af heeft gezien voor miljoenen heeft weggezet in o.a. Kopenhagen en München.
Dank voor het noemen van referenties Rob. Want proberen opnieuw het wiel uit te vinden kost niet alleen meer geld maar geeft ook meer onzekerheid op succes als we kijken naar verspillingsorgies waarop je wees. Tenslotte gaan de nalevingskosten (compliance cost) om de kosten die een bedrijf maakt om te voldoen aan de voorschriften en privacywetgeving hoort daar bij. En de miljoenen zijn hierin alleen maar een bedrag op de balans, de andere kant ervan gaat om de inkomsten.
Was het maar een wiel. Het lijkt eerder heel dure gebakken lucht dat jullie ‘uitgevonden’ hebben. Had je de aanbestedings-aanvraagtekst al vertaald en wel voor ILT aangeleverd en wilden ze toch niet? Je wilde het vast ook nog wel even voor ze op TenderNed gooien waarschijnlijk. Vervelend voor je. Verder wel weer een tijdje klaar met je insinuaties en je gedraai. Paling in een emmer snot.