De eisen die gesteld worden aan de digitale infrastructuur van een live tv-show of een streaming-bedrijf worden weleens vergeleken met de technische uitdagingen waarvoor we in de ruimtevaart staan. Realtime AV-omgevingen vragen vaak zo extreem veel van de capaciteit, beschikbaarheid, latency en beveiliging van de netwerkinfrastructuur, dat zeer geavanceerde technologieën nodig zijn. Ideeën die vervolgens na enige tijd doordringen tot de meer klassieke netwerkomgevingen. Bijvoorbeeld ten aanzien van security, want bij (near) realtime-tv is er simpelweg geen tijd voor encryptie van 100 gb’s aan data. Dus hoe creëer je dan een goede security-aanpak?
Albert Faust kan zich wel vinden in de vergelijking van de entertainmentwereld en de ruimtevaart. Faust is technical lead bij Arista Networks en is in die rol vooral bezig met data- en softwaregebaseerde client-to-cloud netwerkoplossingen zoals deze met name in de entertainment- en mediawereld worden toegepast. Toch ziet hij ook bedrijven in de AV-wereld die moeite hebben om het tempo bij te benen waarmee de technische eisen en wensen veranderen. De entertainment- en mediamarkt valt volgens Faust dan ook uiteen in twee groepen van bedrijven: de meer traditionele productie- en distributiebedrijven en de aanbieders van online streamingdiensten. Het traditionele segment is inmiddels gemigreerd – of is daar nog mee bezig – naar ip-netwerkarchitecturen. Hun doel daarbij is vooral het verlagen van de kosten en het vergroten van de flexibiliteit van hun netwerkarchitectuur. Bij de streamingaanbieders ziet de wereld er heel anders uit. Zij konden hun businessmodel vanaf dag één baseren op een moderne software- en cloud-gebaseerde netwerkinfrastructuur.
SMPTE 2110
Een heel belangrijke maar buiten de AV-industrie nauwelijks bekende gebeurtenis was de formele vaststelling van SMPTE 2110. Dit is een groep van standaarden voor het verzenden van digitale media over ip-netwerken met minimale vertraging. Ook regelt deze set aan normen de daarbij behorende beveiliging. Faust vertelt: ‘Grote productiebedrijven in de hele wereld zijn bezig om hun infrastructuur op deze standaard af te stemmen. SMPTE 2110 wordt breed gedragen en eerlijk gezegd is er voor ongecomprimeerde video ook amper discussie over de adoptie en toepassing ervan. Het vereist echter wel de nodige kennis en ervaring en installatietijd, waardoor het minder wordt ingezet voor de mobiele radio- en televisievoertuigen en uitzendingen van events die maar enkele dagen duren.’
Security wordt in de entertainmentwereld steeds belangrijker. Enige jaren geleden was er een groot incident bij Sony waardoor nog niet uitgebrachte filmproducties op straat kwamen te liggen. Dat heeft voor een soort collectief trauma in deze industrie geleid. Daarom is de afgelopen jaren hard gewerkt aan een betere bescherming van het intellectueel eigendom van kostbare producties, maar wordt ook heel nadrukkelijk gekeken naar technische voorzieningen die verstoring van uitzendingen kunnen voorkomen. Interessant genoeg is Faust van mening dat de entertainment- en mediawereld wat deze punten betreft nog wel wat kan leren van andere markten. Denk aan technologie om automatisch ‘malicious users’ te ontdekken en tegen te houden. Ook het beheer van machine-identiteiten kan volgens hem beter en zou liefst volledig geautomatiseerd moeten gebeuren. Hetzelfde geldt voor het continu updaten van de gebruikte systemen.
Encrypten en decrypten
In tegenstelling tot andere markten is er zeker bij live-uitzendingen geen tijd om de vele honderden gigabytes aan data voor securitydoeleinden te encrypten en te decrypten. Daarom wordt security op een andere manier geregeld. Entertainment- en mediabedrijven hebben daartoe realtime inzicht en realtime analyses nodig in hun volledige communicatie-infrastructuur en de daarover gedistribueerde content. Volgens Faust biedt Arista dat met de combinatie van EOS (Extensible Operating System), NetDL, CloudVision en een uitgebreid aanbod van cloudgebaseerde modulaire switch- en routerplatformen, met een bijzonder lage latency en instant telemetrie. Maar ook securityfuncties als de TunnelSec-technologie om data-in-transit te kunnen beveiligen via hogesnelheidsverbindingen en analysefuncties om eventuele issues zo snel mogelijk te ontdekken en op te lossen.
Arista heeft onlangs EOS en CloudVision uitgebreid met Media Control Service (MCS), waardoor de switches van het bedrijf nog veel sneller audio- en videostreams kunnen verwerken. MCS brengt entertainment- en mediabedrijven dus dichter bij hun doelstelling om met bijna zero latency uit te zenden over grote netwerkinfrastructuren. Via Arista’s switches maakt MCS de transitie van een serial digital interface (sdi) naar ip-switching mogelijk, onder andere door het toevoegen van security en een performancelaag. Deze uitbreidingen zorgen voor een voorspelbare en hogere beschikbaarheid van realtime productienetwerken, zowel in de studio als op uitzendlocaties.
Lawo
Ip-netwerken van de eerste generatie die nog niet zijn aangepast aan de toegenomen snelheid, schaal, betrouwbaarheid en prestatiebehoeften van media- en entertainmentnetwerken kunnen aanzienlijk worden verbeterd met MCS. In tegenstelling tot een eenvoudige op qos-policy gebaseerde oplossing die aan een bestaand ip-netwerk wordt toegevoegd, gebruikt Arista’s MCS een intelligent en deterministisch algoritme voor de end-to-end connectiviteit en multicast workflows en workloads. Met ondersteuning van de gecentraliseerde status- en event-services die EOS NetDL standaard al levert.
Arista werkt ook samen met partners om de oplossingen voor entertainment- en mediabedrijven verder te verbeteren. Een voorbeeld is het Duitse bedrijf Lawo, dat onder andere het VSM broadcast control- en workflow-systeem levert. Dit is zeg maar de beheeromgeving voor uitzendingen. ‘De integratie met Arista MCS geeft Lawo VSM geconsolideerde toegang tot een SMPTE 2110 fabric in een verscheidenheid van schaalgroottes en architecturen’, zegt Stephan Türkay, senior product manager media infrastructure van Lawo. ‘Arista MCS en CloudVision bieden cruciale functies zoals IP broadcast fabric pathfinding, bandbreedtereservering en -beheer en worden door VSM omarmd in de hybride ip, multivendor, end-to-end oplossing voor signaalroutering,’
Verwerkingscapaciteit datacenters
Vergelijkbaar met innovaties die de grensverleggende ruimtevaart voor andere markten oplevert, resulteren Arista’s oplossingen voor de entertainment- en mediamarkt ook in spin-off voor andere markten. Switch- en routerplatformen met een vrijwel zero latency en nog betere security dragen er namelijk ook aan bij dat de verwerkingscapaciteit van datacenters waar meer traditionele toepassingen draaien toeneemt. Volgens Faust zijn er dan ook behoorlijk wat overeenkomsten tussen de financiële sector en de entertainment- en mediamarkt. Denk alleen al aan de gevraagde performance, de minimale vertraging die geaccepteerd wordt en de zeer hoge eisen die aan beveiliging worden gesteld. Daarom kunnen die markten veel van elkaar leren met betrekking tot de gebruikte oplossingen.
Een andere les die volgens Faust te leren is van de entertainment- en mediamarkt is het mogelijke voordeel van meer samenwerken. Net als de toenemende interacties tussen alle ISO-lagen bij het uitzenden van audio- en video-content is het verstandig dat de it-, security- en businessteams van bedrijven meer met elkaar gaan samenwerken. Samen kunnen zij namelijk beter bestaande silo’s doorbreken en zowel het aanbod van online services en content optimaliseren, als het operationele beheer en de beveiliging van de netwerkinfrastructuur vereenvoudigen.