Aan de TU Eindhoven is Bram Custers gepromoveerd als doctor in de wiskunde en computerwetenschappen op algoritmes die het inzicht vergroten in de routes die voertuigen door steden afleggen. Hij ontwikkelde modellen die rekening houden met de context van trajecten: de omgeving en de setting waarin de trajecten worden gemeten.
Om het verkeerssituatie in steden te kunnen verbeteren is inzicht nodig in de routes die auto’s afleggen. Dat is nog niet zo eenvoudig omdat de data ‘vervuild’ en onvolledig zijn. Weliswaar zijn bijna alle voertuigen tegenwoordig met elektronische apparatuur uitgerust waar ze zich bevinden, maar deze metingen zijn onderhevig aan ruis. Ook kunnen de toestellen soms defect zijn.
Custers bedacht manieren om deze trajecten op te schonen. Daarnaast gebruikte hij natuurkundige modellen om het problemen van het ‘opvullen’ van een traject aan te pakken. Ook onderzocht hij hoe routes in een wegennet beter zijn te reconstrueren. Custers combineerde verschillende databronnen die de verkeerssituatie in het netwerk beschrijven. Zo wordt het mogelijk om meer informatie af te leiden over het onderliggende verkeer.
Visualisatie
Een andere uitdaging die Custers oppakte, is het visualiseren en samenvatten van de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is. Het verkeer in een stad bestaat uit velerlei voertuigen, en als we veel metingen per traject hebben, wordt dat al snel een bulk data om te verwerken.
Custers wist een grote set trajecten op een samengevatte manier te visualiseren, zodat de belangrijkste patronen in de dataset gemakkelijk te zien waren. Hiertoe paste hij schematisering toe: het vereenvoudigen van gegevens voor visualisatie, waarbij het vermogen om samen te vatten de voorkeur geniet boven een getrouwe weergave van de gegevens. Hij gebruikte het onderliggende wegennet om de visualisatie van context te voorzien.
Mobiliteitspatronen
Ook presenteerde hij een pijplijn die de schematisering produceert, die bestaat uit eenvoudig te begrijpen stappen die het wegennet en de reeks trajecten tegelijkertijd wijzigen.
Ten slotte leidde Custers in zijn onderzoek samengevatte patronen af van de trajecten, gevisualiseerd in een metrokaart-stijl op het geschematiseerde wegennet. Hij onderzocht het resultaat van deze schematisering op twee verschillende real-world datasets, waaruit blijkt dat de aanpak veelbelovend lijkt voor het onderscheiden van verschillende mobiliteitspatronen.