Een spaak gelopen samenwerking tussen Asterisque en de zorgklinieken Merem en Vogellanden leidde tot het faillissement van de Limburgse softwareleverancier eind oktober. Het trio werkte aan een nieuw interdisciplinair elektronisch patiëntendossier dat echter niet van de grond kwam. Afgelopen juni schortten de twee klinieken hun betalingen aan Asterisque op, waarna het bedrijf uit Heerlen kopje onder ging. Zo'n twintig man kwamen op straat te staan.
In maart 2021 tekenden de bestuurders van revalidatiecentra Merem (Hilversum) en Vogellanden (Zwolle) samen met Asterisque het contract voor de inrichting en uitrol van het nieuwe epd én een langdurige samenwerking. Het doel was een dossier te bouwen dat het interdisciplinaire karakter van revalidatiezorg ondersteunde. Met extra aandacht voor het hergebruik van data door de zorgketen heen, het aansluiten van het planningsproces op de zogeheten zorgpaden van patiënten en kunnen aanhaken bij nieuwe e-health-toepassingen. Ook spraken de drie partijen in een persbericht de ambitie uit om dit nieuwe epd breed toepasbaar te maken voor andere zorginstellingen, zoals ziekenhuizen.
Uit het eerste faillissementsverslag van curator Maurice Sijben van het advocatenkantoor Sijben en Partners blijkt dat de samenwerking aanvankelijk goed verliep. Het nieuwe product zou september 2021 live gaan, alleen die datum werd steeds verder naar voren geschoven. Directeur-bestuurder Marcel Collombon verklaarde aan de curator dat de twee andere partners steeds nieuwe mogelijkheden aan het programma wilden toevoegen. Uiteindelijk zou het nieuwe zorginformatiesysteem in juli 2022 live moeten gaan, maar daar is het niet van gekomen.
Vorderingen
Sterker, Merem en Vogellanden besloten in juni van dit jaar de betalingen aan Asterisque op te schorten. Dit zorgde er volgens Collombon voor dat de toch al wankele financiële positie door de vele investeringen, die gevraagd werden voor het ontwikkelen van het programma, onder druk kwam te staan. Het softwarebedrijf leed al een paar jaar verlies, blijkt uit het verslag. In het jaar voor het bankroet waren er bijvoorbeeld nog ruim vijftig medewerkers in dienst bij Asterisque om de software te ontwikkelen.
Navraag bij curator Sijben leert dat er geen rechtszaken lopen tussen de partners. Er zal nog wel nader onderzoek plaatsvinden naar de oorzaken van het faillissement en de rol die Merem en Vogellanden hebben gespeeld. ‘Mogelijk zullen wij nog geld vorderen bij deze instellingen’, aldus Sijben. Beide revalidatiecentra hebben nog niet inhoudelijk gereageerd op vragen van Computable. Wel laat een woordvoerster van Merem weten dat het faillissement ‘voor onze zorgverlening in ieder geval geen gevolgen heeft’. ‘Wij hebben gelukkig al een draaiend epd, deze loopt niet via deze partij.’
SDB Groep
Asterisque-oprichter Marcel Collombon is van huis uit fysiotherapeut en ontwikkelde in 2010 voor zijn eigen zorginstelling Micare een eigen elektronisch patiëntendossier omdat hij vond dat de toen bestaande pakketten niet de multidisciplinaire zorg konden ondersteunen die hij zijn patiënten leverde. In een interview met ICT Magazine uit 2015 vertelde hij dat in eerste instantie geen plan had om het systeem commercieel op de markt te brengen. Pas toen andere zorgondernemers en instellingen zich enthousiast toonden over de compleetheid, de eenvoud en het integrale karakter van zijn pakket, besloot hij in 2012 het als een product op de markt te brengen.
Dat groeide uit tot een softwareproduct dat een epd, registraties, planning, declaraties en patiëntenportalen omvatte en wordt gebruikt door met name zelfstandig behandelcentra en revalidatiecentra. Uit het faillissementsverslag blijkt dat de software in totaal ongeveer één miljoen patiënten in beheer had. Na het bankroet hebben medewerkers van Asterisque het epd zoveel mogelijk in de lucht gehouden om de patiëntenzorg te kunnen borgen. Dat ging niet overal goed. Zo waren de patiëntendossiers van GGZ Curaçao een tijdlang niet beschikbaar.
De curator is in de tussentijd op zoek gegaan naar een partij die de boedel kon overnemen. Dat is uiteindelijk de SDB Groep geworden. Deze zorgautomatiseerder heeft het intellectuele eigendom, de goodwill, de servers, het onderhanden werk en (eventuele) klanten overgenomen, plus een aantal medewerkers. Voor het bedrijf betekent het een entree in de markt van zbc’s en revalidatiecentra. Hoeveel klanten zijn meegegaan, is niet nog duidelijk; SDB komt nog met een reactie. Zo heeft TopzorgGroep, een keten van multidisciplinaire zorgpraktijken, er voor gekozen niet mee te gaan en over te stappen op het epd van Curasoft.
“Het softwarebedrijf leed al een paar jaar verlies, blijkt uit het verslag.”
Ik neem aan dat Rik het volgende verslag bedoeld: https://insolventies.rechtspraak.nl/Services/VerslagenService/getPdf/03_lim_22_106_F_V_02
Hierin roepen de paragrafen Toelichting financiële gegevens en Toelichting bedrijfmiddelen vragen op over het vestzak, broekzak principe in de boekhouding. Er zal dan ook nog nader onderzoek plaatsvinden naar de oorzaak van het faillissement.