Het is weer het einde van het jaar. Tijd voor de lijstjes. Dus ook tijd voor de 100 meest krachtige ict-bedrijven van Nederland. Maar ja wat is krachtig? Mijn buurman gebruikte dat woord laatst toen hij zijn nieuwe horloge aan mij liet zien. 'Dit is een echt krachtig horloge Jacob', zei hij trots. Een echte Breitling. Hij had er maar liefst 8.000 euro voor betaald. Ik lieg niet: 8.000 euro! Ja zei hij, je kunt hier 80 meter mee onder water zwemmen. Waarop ik zei: waarom zou je dat willen? Om na 60 meter onder water zwemmen te zien dat je precies om twintig over tien bent verzopen?
Zelf heb Ik een KKvdH. Oftewel een Kut Klokje van de Hema. Het horloge kost slechts 150 euro en je kunt daarmee 8 meter onder water zwemmen. Ik moet er dan wel eerlijkheidshalve bij zeggen: dan is-ie wel kapot. Maar goed je hebt dan wel 7.850 euro uitgespaard. Dus ja, wat is krachtig?
Waarde toevoegen
Met krachtig in de ict wordt vaak bedoeld: een hoge omzet met bijbehorende winst. Een hoge aandelenkoers of rendement voor de investeerder wordt gezien als krachtig. Het zijn vaak niet de meest innovatieve bedrijven of de bedrijven die de meeste waarde toevoegen aan klanten.
Ja, vroeger wel. Zo zijn de krachtige bedrijven ooit begonnen. In een schuurtje of op zolder. Met een hoodie aan en een treetje Red Bull werd avond aan avond doorgetrokken om een maar zo mooi en innovatief mogelijk product neer te zetten voor de klant. Iedereen stond versteld. Maar des te hoger de omzet des te minder de innovaties en des te hoger de tarieven. De hoodie werd een driedelig pak en de Red Bull werd champagne. De ooit zo sympathieke Google, de Facebook en de Apple zijn nu geldmachines geworden en de enige innovatie die ze doen is kleine sympathieke bedrijfjes opkopen. En natuurlijk houden ze veel mensen aan het werk. In China en India zijn ze daar ook heel blij mee. En ze zouden daar nog blijer zijn als ze ook eens een krachtig salaris uit zouden betalen.
Op gelijk zetten
Dus ja, wat is krachtig? Ik zou het mooi vinden dat er in plaats van financiën naar waarde voor de klant en innovatiekracht zou worden gekeken. Dat zou ik krachtig vinden. Maar ja, zo lang er niks mee wordt verdiend is daar natuurlijk niemand in geïnteresseerd. Daar kun je je KKvdH op gelijk zetten.
Deze column verscheen eerder in Computable-magazine #1 2023.
Sinds Computable is overgenomen door de Jaarbeurs is het een feest van onzinnige lijstjes. Neem het artikel over meest gelezen bijdragen van experts, ik heb namelijk uit een goede bron vernomen dat het scorebord nogal makkelijk te manipuleren is. Veel leuker zijn dan ook het aantal reacties op de bidirectionele bühne voor al die experts die niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie verwoorden. Want gaat content marketing met storytelling niet om de emotie?
Sympathiek is ook zo’n emotionele beoordeling want hoe maken we dit objectief meetbaar als het maatschappelijk verantwoord ondernemen om een balans tussen profit, people & planet gaat maar dat juist al die kleine bedrijfjes bezig zijn om te overleven waardoor alleen de profit telt. Uiteraard kun je schulden maken om te verduurzamen maar of ‘the people’ deze last willen dragen is nogal twijfelachtig als het om de keus tussen welvaart of planeet gaat.