Ironisch ergens. De wereld staat in vuur en vlam, de energiecrisis bereikt een hoogtepunt en aan de andere kant van de staat houdt een orkaan huis. En hier in het zonnige Miami Beach vindt IFS Unleashed 2022 plaats. Unleashed betekent zoiets als ontketend. Maar dat slaat voor alles op de ambities van IFS. ‘Een erp anno 2022, zeg maar.’
De afkorting IFS kan voor van alles staan. International Featured Standard bijvoorbeeld. Of anders International Food Standard. Maar hier in Miami, en dan in het spectaculaire Miami Beach Convention Center in het bijzonder, staat het voor Industrial and Financial Systems. Daarachter gaat de in 1983 opgerichte Zweedse enterprise resource planning (erp)-softwareleverancier schuil. Hoewel, wie hier rondloopt, begrijpt dat je met het etiket erp deze vierduizend werknemers tellende onderneming tekort doet.
Betere inzichten
Na een flitsende openingsact in de Grand Ballroom, een kleine technische storing, gevolgd door een goede grap, komt IFS Unleashed, het partner- en klantevenement dat vroeger als World Conference door het leven ging, voor alles in het teken te staan van de aankondiging van de nieuwste release van IFS Cloud. In de kern: IFS Cloud bestaat uit verschillende producten van verschillende partners, en al deze producten kunnen met elkaar samenwerken op één platform. Dit maakt het voor IFS mogelijk klanten een geïntegreerd ecosysteem te bieden. Of met de enigszins cryptische woorden van IFS-ceo Darren Roos tijdens zijn keynote te spreken: ‘IFS Cloud bestaat niet meer uit meerdere oplossingen, het is een enkele oplossing.’ Volgens Roos biedt de update ook betere inzichten aan organisaties en ondergaan de automatiseringsinspanningen een versnelling. Centraal in de oktober-release evenwel staan de verbeteringen die end-to-end-procesautomatisering en geavanceerde analysemogelijkheden ondersteunen.
De release helpt klanten bovendien bij het verbinden van hun internationale activiteiten om daarmee het bereiken van de zogeheten Environmental, Social, and Governance (ESG)-doelstellingen dichterbij te brengen. Veel functies binnen de update van IFS Cloud namelijk zijn gericht op het eenvoudiger en sneller verzamelen, beheren en vastleggen van belangrijke gegevens die inzicht geven in milieuprestaties. Christian Pedersen, chief product officer, licht in een van de vele sessies toe dat IFS elke nieuwe evolutie van IFS Cloud volledig afgestemd is op de manier waarop klanten technologie kopen en gebruiken. ‘Anno 2022 geven onze klanten aan dat ze de automatisering willen versnellen en sneller intelligente inzichten willen verkrijgen.’ De topman voegt eraan toe dat IFS daarnaast in een korte tijd een lange weg heeft afgelegd om de ESG-prestaties van klanten te begrijpen en te volgen en klanten duurzamer te laten werken. Het tekent de grote bril die IFS sinds een jaar of vijf draagt.
Dach en Benelux
Dat van die grote bril, dat hebben we goed gezien, vindt ook Frank Beerlage, managing director IFS voor de regio’s Dach en Benelux. ‘We zijn de laatste jaren niet alleen gegroeid in de markten waar we goed in zijn, maar ook naar de bovenkant van de markt gegaan. Met klanten in de maakindustrie – ik noem Climate for Life (onderdeel van Itho Daalderop) en DemCon, maar ook de grotere bedrijven als SBM en Fugro. We zien een groeiende interesse naar een alternatief in de markt dat sneller en eenvoudiger is te implementeren. En meer industrie-specifiek. In die markt past IFS goed.’
Wat betreft het etiket erp hecht Beerlage er waarde aan dat IFS weliswaar een gewijzigde – noem het grootsere – koers vaart, van een afscheid van het beeld van dé erp-softwareleverancier is niet per se sprake. ‘In de focus-industrieën blijven we met IFS Cloud een single-platform/single-codebase-applicatie in de cloud aanbieden. Een erp anno 2022 zeg maar. Wat we ook aanbieden op datzelfde platform met dezelfde codebase is onze field service management- (fsm) en asset management-oplossingen, die gebruikmaken van hetzelfde platform. En aangezien het een composable platform is, kunnen we alle delen aanbieden aan een klant of slechts een deel van de oplossing. Hiermee kunnen we flexibel aanbieden en grotere klanten bedienen die al een grote erp-oplossing hebben. Bijvoorbeeld het koppelen van de IFS-fsm-oplossing aan een SAP-erp. Kortom, we gaan niet weg van erp. Ons platform geeft de mogelijkheid om zich aan te passen aan de wensen en grootte van de klant.’
Mantra
De mantra die tijdens de conferentiedagen veelvuldig is te zien en horen, is ‘moment of service’. Meer, de al genoemde Roos heeft er een boek over geschreven met de toepasselijke titel ‘Moment of Service’ – en strooide daar (met het boek dan) tijdens de beursdagen veelvuldig mee. Nog meer, het is een centraal concept in de IFS-visie en zegt zoveel dat het applicatielandschap van organisaties eerder een bos dan een park is. Vertaald naar de markt: klanten denken niet meer in complete suites van software, maar gaan liever voor applicaties die het beste passen bij hun specifieke wensen en eisen. En die komen niet per se bij dezelfde leverancier vandaan. Het befaamde dilemma van best of breed of best of suite.
Onderstreepte Beerlage de formule eerder al, hij geeft er ook een extra dimensie aan. Voor hem is the moment of service ook het moment waarop een product of dienst ‘geconsumeerd’ wordt. ‘Bij een nieuwe smartphone niet op het moment van aankoop maar op het moment dat alle informatie van je oude telefoon wordt overgezet zonder enig probleem. Dat is een moment of service. Of als je een huurauto ophaalt en binnen één minuut weg kunt rijden omdat alle informatie al is verwerkt. Wij willen klanten met ons platform ondersteunen zodat zij de transitie kunnen maken zonder een compromis te hoeven sluiten op bijvoorbeeld erp-technologie of assetmanagement.’
12Guide
Een van de aanwezigen onder de – om het nauwkeurig uit te drukken – ruim tweeduizend participanten, 456 partners, 38 sponsors en nog eens zestig journalisten en analisten uit 47 landen is Job Nouwen, als directeur/oprichter verbonden aan het Utrechtse 12Guide. Net als IFS loopt ook zijn vorig jaar gestarte bedrijf over van de ambities. De startup telt op dit moment 25 vaste medewerkers met daarnaast nog eens tien krachten op flexibele basis. Nouwen: ‘In de komende drie jaar willen we doorgroeien naar een bedrijf met zeventig tot honderd medewerkers, waarvan een behoorlijk aantal in vast dienstverband. Dit laatste is belangrijk omdat we dan directe invloed hebben op de kwaliteit die we kunnen leveren naar onze klanten.’
Overigens is 12Guide een ‘IFS Silver Channel Partner’, wat zoveel inhoudt dat het als een soort ‘dealership’ opereert om IFS Cloud te positioneren, te verkopen, te implementeren en daarna operationele ondersteuning te leveren gedurende de levenscyclus van IFS Cloud bij klanten. ‘Naast dat klanten bij 12Guide de IFS Cloud-software kunnen aanschaffen, zijn wij een onestopshop waar de klant alle diensten kan afnemen rondom IFS. Wij focussen op de maakindustrie maar ook projectgestuurde manufacturing, zoals scheepsbouw. Maar ook op bedrijven waarbij het uitvoeren van projecten centraal staat, zoals bijvoorbeeld de grotere internationale architectenbedrijven zoals OMA.’
Meer keuze
Een interessant detail is dat 12Guide voor het grootste deel uit ex-IFS-medewerkers bestaat met zo’n vijftien jaar IFS-ervaring. Nouwen is zelfs een ex-IFS-directielid, met dus veel kennis van en ervaring in de markt, inclusief de uitdagingen waarvoor potentiële klanten staan in het licht van de digitalisering en de inzet van IFS Cloud. Nouwen: ‘De strategie van IFS is om een sterk partner-ecosysteem te bouwen. Wij zijn met IFS in gesprek gegaan om 12Guide als partnerbedrijf op te starten en zo het aantal partners in Benelux uit te breiden en meer keuze voor klanten te bieden.’
Gevraagd naar zijn ervaringen met IFS Cloud noemt Nouwen het een functioneel-rijke oplossing die door analisten hoog gewaardeerd wordt en goed uit de verschillende reviews komt. Een puntje van kritiek heeft hij ook. ‘Wat voor ons minder volwassen is en wat ons beperkt in een snellere groei, is het lead generatie-proces. Als antwoord hierop heeft IFS een nieuw programma opgetuigd waarin partners bij IFS business development representative-capaciteit kunnen afnemen in plaats van zelf het wiel opnieuw uitvinden.’
Olympisch
Wat hier in Miami de grote ambities en tegelijk de gewijzigde koers van IFS het meest treffend vertegenwoordigt, is de aanwezigheid van Michael Phelps. De Amerikaanse zwemmer, die op de Olympische Zomerspelen 2008 in Peking een recordaantal van acht gouden medailles won, wordt op het grote podium ondervraagd over wat er nodig is om de top van de Olympus te bereiken. Wat volgt is een inspirerende les over onwaarschijnlijke discipline en vastberadenheid. Om zijn doel te bereiken, offerde Phelps zes jaar lang elke dag op (‘Kerstmis, verjaardag? Noem een dag en ik was in het zwembad aan het trainen’). Trouwens, of iedere Amerikaan Michael Phelps kent? ‘Wie hem niet kent’, zoals een van de bezoekers zich liet ontvallen, ‘is geen Amerikaan.’ Daaraan kan IFS zich optrekken, want hoewel het Zweedse bedrijf in Europa volop gekend is, valt er in de VS nog een wereld te winnen.
Dit artikel verscheen eerder in Computable-magazine #1 2023.