Uit frustratie over de ontstellende inefficiëntie bij de ontwikkeling van de metaverse gooit virtual reality-pionier John Carmack er het bijltje bij neer. De voormalige chief technology officer van Oculus is zwaar teleurgesteld over de manier waarop het vr-project wordt geleid. Hij licht zijn beslissing toe in een post op Facebook.
Meta werkt maar half zo doelmatig als hij zou wensen. Om de metaverse van de grond te tillen, geeft het bedrijf van Mark Zuckerberg bakken vol met geld uit. Op het project is wat Carmack noemt ‘belachelijk hoog aantal mensen en middelen’ gezet. ‘Maar we saboteren onszelf constant en verspillen krachten,’ zo luidt zijn kritiek.
Van systeemoptimalisatie is geen sprake. Het zegt met lede ogen te moeten aanzien dat de grafische processor in productie maar voor vijf procent wordt benut. Carmack heeft in zijn tijd als ontwikkelaar van games als Doom en Quake altijd veel om efficiëntie gegeven. Als het grootste deel van je leven in het teken van optimalisatie staat, doet het volgens Carmack pijn om te zien hoe buitengewoon ondoelmatig de metaverse in elkaar steekt.
Carmack steekt ook de hand in eigen boezem. Het spijt hem dat hij destijds na de overname van de vr-brillenmaker Oculus niet naar het hoofdkantoor van Facebook mee verhuisde. In plaats daarvan richtte hij zich op het programmeren.
Overigens blijft Carmack geloven in de toekomst van de metaverse. Ook de nieuwe vr-bril Meta Quest Pro mag er volgens hem zijn. Maar de prijs (1.800 euro) is veel te hoog, vindt hij. Carmack had zijn afscheidsbrief eerst intern willen houden, maar toen Amerikaanse media hier veel aandacht aangaven zette hij de post op Facebook.