Dataiku, een van oorsprong Franse aanbieder van een all-in-one platform om ai-projecten te ondersteunen, krijgt tweehonderd miljoen dollar aan nieuw groeigeld. Het bedrijf wordt daarmee gewaardeerd op 3,7 miljard dollar. De opbrengst van deze nieuwe financieringsronde die werd geleid door investeerder Wellington Management, kan de ontwikkeling van dit ai-platform versnellen.
Sinds de oprichting in 2013 hebben investeerders 600 miljoen dollar gestoken in Dataiku, concurrent van onder meer SAS, Databricks, Tibco, Mathworks en Alteryx.
Dit jaar groeide het klantenbestand uit tot boven de vijfhonderd bedrijven. Die brengen inmiddels 150 miljoen dollar aan jaarlijks terugkerende inkomsten binnen. Een van de grotere klanten is Rabobank. Het platform van Dataiku ondersteunt het Data Lab van Rabobank bij het uitrollen van ai-projecten in de hele organisatie
Sinds twee jaar wordt ook nauw samengewerkt met Snowflake, het bedrijf van de Nederlandse Amerikaan Frank Slootman. Samen leveren beide bedrijven ai-mogelijkheden, waarmee klanten allerlei soorten data science-projecten kunnen bouwen, implementeren en monitoren.