Maatschappelijke betrokkenheid, samenwerking met klanten en het gebruik van bewezen innovatieve technologie. Dat zijn de ingrediënten van een IT-baan bij DICTU. Niet alleen voor IT’ers trouwens, want werken bij DICTU vraagt meer dan kennis van bits en bytes.
DICTU is een van de grootste ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid en werkt voornamelijk voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit. Daar vallen ook de uitvoeringsorganisaties onder, zoals de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ruim 1.600 professionals werken in Den Haag, Assen en Zwolle aan voor Nederland belangrijke IT-systemen. De organisatie beschikt over een eigen Academy, zodat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen.
Senior Strateeg Christiene Everaars en Relatiemanager Frans Rugers vertellen enthousiast over DICTU. “Wij zijn actief op veel terreinen waarover je in de krant leest. Het werk dat wij hier doen, raakt iedereen binnen de samenleving. Juist dat aspect is voor veel DICTU’ers de aanleiding om bij ons te werken.”
Enkele voorbeelden maken duidelijk waar zij op doelen. Specialisten van DICTU hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de coronamelder app en DICTU heeft de systemen verzorgd voor de coronaregeling voor ondernemers. DICTU ontwikkelt en beheert ook allerlei applicaties rondom stikstofregistraties, subsidiesystemen en registers. Zo moeten door veranderde wetgeving mestregistraties op een andere manier worden geregistreerd. DICTU werkt daarvoor samen met de NVWA aan een app voor de inspecteurs die meer inzicht biedt in de mestverplaatsingen.
Naast applicaties buigt DICTU zich ook over netwerkbeheer, databeheer, security; eigenlijk alles dat met ICT te maken heeft.
De werkwijze van DICTU verandert door wijzigende wensen van klanten en technologische ontwikkelingen vertelt Christiene. “Onze klanten moeten steeds sneller reageren op maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. Applicaties moeten steeds sneller beschikbaar zijn, terwijl de beveiliging van data en toepassingen zelf blijvend aandacht nodig heeft. We gaan daarom toe naar meer standaard toepassingen en minder (duur) maatwerk. Hoewel je daar soms niet aan ontkomt. Rijksorganisaties hebben immers vaak unieke taken.”
Gericht op samenwerking
DICTU heeft strategische keuzes gemaakt om beter in te spelen op de behoeftes van de klant en gebruik te maken van meer innovatieve mogelijkheden. “Waar we voorheen vooral alles zelf deden, richten we ons tegenwoordig meer op samenwerking. Als een klant ons om een nieuwe dienst vraagt kijken we eerst of we al een dergelijke dienst aan andere klanten leveren. Wanneer we die niet vinden, wegen we af of we iets zelf gaan ontwikkelen, de samenwerking aangaan met een andere ICT-dienstverlener binnen de Rijksoverheid of een marktpartij, of het in zijn geheel overlaten aan een andere partij.”
Door technologische ontwikkelingen kijken ze bij DICTU anders aan tegen de inzet van informatietechnologie vertelt Christiene. “IT komt steeds dichter bij de business te staan waardoor rollen veranderen. Met lowcode en nocode platforms kunnen klanten ervoor kiezen om zelf op onderdelen aan het roer te staan. Uiteraard moeten de platforms wel ingebed zijn in de kaders en richtlijnen.”
“Organisaties worden afhankelijker van data. Er komen steeds meer mogelijkheden om data te verzamelen en te analyseren, denk aan internet of things, cloud computing en edge networking. Dit betekent dat we onze ICT-organisatie hier goed op moet inrichten, inclusief de wettelijke regels die hiervoor gelden zoals de AVG.”
Niet alleen IT
Het is een gegeven dat de hedendaagse technologische middelen een andere inzet van IT mogelijk maken zegt Frans. “Wij werken met bewezen technologieën, maar zoeken wel de grenzen op, speuren naar innovaties. De NVWA zet bijvoorbeeld de eNose in tijdens haar inspecties. Dat is een apparaat dat vele malen beter geuren opvangt dan de menselijke neus en waarmee bijvoorbeeld drugsafval of bedorven vlees kan worden gedetecteerd. Voor DICTU de uitdaging om snel op deze ontwikkelingen te kunnen inspelen, te kijken wat op IT-terrein nodig is om data efficiënt en veilig op te slaan en op een eenvoudige manier beschikbaar te stellen aan degenen die hiermee moeten werken.”
Zij hebben het al aangegeven, maar uit dit voorbeeld blijkt het ook duidelijk: bij DICTU is behoefte aan meer dan louter IT’ers. De organisatie heeft een adviserende rol naar haar klanten. Ook over de bedrijfsvoering in relatie tot de technische mogelijkheden; bestaande en toekomstige. “Daarvoor hebben we enthousiaste mensen nodig. Ook met een andere achtergrond dan IT.”