Een pandemie, een oorlog, nieuwe manieren van werken, uitdagingen voor de toeleveringsketen en een grote reeks economische shocks; we hebben de voorbije twee jaar geen adempauze gekregen. Wat er in 2023 op ons afkomt, weten we niet. Of het moet zijn dat organisaties zich moeten wapenen tegen verandering en digitale transformatie boven aan de agenda blijft staan.
Om in het huidige economische klimaat succes te oogsten, moeten bedrijven voortdurend kijken naar de verwachtingen van hun klanten, partners en medewerkers. Wie wil blijven groeien, moet zich op allerlei scenario’s voorbereiden. Met deze vier voorspellingen en trends leg je een solide basis voor alles wat het nieuwe jaar op ons afvuurt.
Besparen
- Bedrijven investeren in automatisering om meer te doen met minder middelen
De meeste organisaties zoeken naar manieren om geld te besparen. Het valt daarbij niet aan te bevelen om de investeringen in digitale technologie terug te schroeven. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat de financieel succesvolle bedrijven doorgaans de organisaties zijn die nieuwe technologie omarmen. Logisch ook, want oplossingen in het kader van automatisering en cloud bieden juist veel mogelijkheden om efficiënter te werken en meer te bereiken met minder resources.
Daarnaast is de verwachting dat organisaties in 2023 ook verder consolideren en hun technologiestack afslanken. Een gemiddeld bedrijf gebruikt vandaag zo’n duizend applicaties voor zakelijke toepassingen en het opslaan van klantdata. Het spreekt voor zich dat dit allesbehalve efficiënt is en veel geld kost. Wie een 360-gradenbeeld van klanten wil krijgen, kan in de eerste plaats de complexiteit van het it-landschap reduceren.
Toonaangevende bedrijven zullen automatisering ook steeds meer aanwenden om over alle afdelingen heen efficiëntiewinst te boeken. Door niet-technische profielen handvaten te geven om zonder code processen te automatiseren en nieuwe services te creëren, verlichten ze de druk op it. Daarnaast zien we dat in veel organisaties teams samensmelten zodat ze uit een combinatie van technologie- en businessexperts bestaan. Dat versnelt de innovatie in het bedrijf, terwijl ithet overzicht behoudt over de risico’s met betrekking tot compliance en cybersecurity.
- Hyperpersoonlijke en realtime-ervaringen belangrijker dan ooit
De juiste klanten op het juiste moment bereiken: voor elk bedrijf is het vandaag een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn. Hiervoor doen ze in toenemende mate een beroep op data; tegen 2026 zullen we jaarlijks dubbel zoveel data creëren, opslaan, repliceren en consumeren. Daarbij volstaan socio-demografische en transactionele data niet langer om het verschil te maken. Organisaties met een volwassen datastrategie kijken steeds meer naar real-time data, afkomstig van bijvoorbeeld web- en mobiel surfgedrag, wearables en iot-data van auto’s e machines. Deze informatie verrijkt het klantbeeld, waardoor marketeers kunnen segmenteren en via alle kanalen een consistente en persoonlijke ervaring kunnen genereren.
Een hyperscale realtime-datamanagementplatform maakt het mogelijk data uit zowel fysieke als niet-fysieke bronnen over alle locaties heen samen te brengen. Het stelt organisaties in staat zich voortdurend aan te passen aan de wisselende behoeften van klanten. Van patiëntgegevens voor de zorg of telemetrische data voor manufacturing tot informatie over shopgedrag voor retailers, overal zal personalisatie essentieel zijn om de beste klantervaringen aan te bieden.
- Digitale communicatietools blijven cruciaal voor goede samenwerking
Ook in 2023 mogen bedrijven niet alleen op de klantervaring focussen, de employee-ervaring blijft een belangrijk ingrediënt van elke succesformule. Digitale tools die de communicatie en cultuur van een organisatie ondersteunen, zijn nog steeds cruciaal in het kader van productiviteit en retentie. Een survey van Future Forum Pulse toont echter dat zes op tien directieleden hun personeelsbeleid vandaag uittekenen zonder hiervoor input van hun werknemers te vragen.
Als bedrijven hun medewerkers zouden bevragen, zullen ze merken dat de switch naar hybride werken niet ten koste moet gaan van cultuur en samenwerking. Dezelfde survey wijst immers uit dat werken op afstand wel degelijk een positieve impact heeft op factoren zoals de productiviteit, werkprivébalans, stress en algemene tevredenheid van medewerkers. Organisaties moeten hun werknemers enkel de juiste tools aanreiken om hun werk overal even goed te kunnen doen. Wie hier genoeg in investeert, legt de basis voor een productieve en succesvolle toekomst voor z’n mensen en business.
- Duurzame oplossingen krijgen de voorkeur van klanten en bedrijven
Tot slot blijft duurzaamheid ook volgend jaar een van de grootste uitdagingen voor onze samenleving. De afgelopen twee decennia zijn vertrouwen en impact voor klanten steeds belangrijker geworden. Onder impuls van meer datagedreven inzichten en betere integratie van de toeleveringsketen zullen organisaties verder evolueren naar een efficiëntere én duurzamere manier van werken. Dankzij tools die hun uitstoot in kaart brengen, zijn bedrijven beter in staat om hun voetafdruk te verkleinen en het ultieme doel van net zero na te streven.
Uitdagingen
Met 2023 voor de deur denken bedrijven na over hoe ze op elk niveau efficiënter kunnen werken. Daarbij is het zaak om voortdurend te blijven innoveren om op de uitdagingen en noden van klanten in te spelen, en overal een naadloze service kunnen garanderen.
In combinatie met de digitale transformatie schept de focus op efficiëntie nieuwe mogelijkheden om succesvol te zijn, wat de toekomst ook brengt.