Jarenlang bepaalden Microsoft, Apple en Google de top drie van het imago-onderzoek onder ict-bedrijven, maar dat is in 2022 voorbij. ASML kroont zich namelijk tot de nieuwe nummer één. Na jarenlang de vierde plek te hebben ingenomen, stoot het in één keer door naar de toppositie. En hoe, want de voorsprong op de Amerikaanse techgiganten is flink.
Microsoft, Apple en Google, af en toe was het stuivertje wisselen, maar ze vormden altijd gezamenlijk de top drie. Vaak ook ontliepen de indexaties elkaar niet veel. In 2022 is dat in één keer anders, want ASML staat bovenaan, en het heeft ook gelijk bijna 39 procent geïndexeerde voorsprong op de nummer twee Microsoft. Nummer drie Apple en nummer vier Google staan zelfs nog verder weg.
Oranje bril
Het roept de vraag op hoe dit kan. Natuurlijk draaide ASML al jaren hoog mee in het imago-onderzoek, maar de stap die het bedrijf het afgelopen jaar maakte is ongekend. Het heeft ongetwijfeld te maken met de schaarste op chipmarkt en de machines die ASML levert om die chips te produceren. Intel heeft dit jaar dan ook nieuwe chipmachines bij ASML besteld en ASML zelf wist de capaciteit in 2022 flink uit te breiden. Hierdoor is hun positie in de markt versterkt en zijn er veel meer leveranciers afhankelijk geworden van het Veldhovense bedrijf. Het overstijgt daarmee de populariteit van Amerikaanse Big Tech. Sterker, het voert een top zes aan waar verder vijf Amerikaanse techgiganten in staan. Dat is knap, al kijken wij natuurlijk wel door een oranje bril.
Naast Microsoft, Apple en Google, staan ook Amazon Web Service (AWS) en IBM in deze top zes. Voor AWS is het de zoveelste vijfde positie in het imago-onderzoek onder ict-bedrijven, maar voor IBM betekent dit een flinke sprong voorwaarts. Vorig jaar stond het nog op de tiende plek, dus boekt het vier plaatsen winst. Dat is overigens net zoveel plaatsen winst als voor Afas Software, dat vorig jaar elfde werd en nu op positie zeven is terug te vinden. Daarmee is Afas de tweede en laatste Nederlandse ict-speler in de top tien. De top tien wordt volgemaakt met Capgemini, Cisco en Accenture.
Deellijsten
In het imago-onderzoek onder ict-bedrijven worden in totaal zes gebieden onderzocht die gezamenlijk resulteren in de overall-lijst. Zo worden de bedrijven beoordeeld als zakenpartner, als werkgever, op innovatievlak, het kennisniveau van de medewerkers, de financiële stabiliteit van de organisatie en op het vlak van duurzaamheid. Wat opvallend is, is dat ASML ook de ranglijsten van vijf van deze zes deelgebieden aanvoert. Alleen als zakenpartner moet het Microsoft voor zich dulden. Verder wisselen Microsoft, Apple en Google elkaar wel af, waar eerstgenoemde meer op plek twee terug te vinden is en Google het meest op de vierde positie.
Als we kijken hoe het achter de top vier gaat, dan zien we dat met name AWS, Afas Software en Accenture het goed doen. AWS wordt drie keer vijfde, Afas doet dit twee keer en Accenture eenmaal. Verder zien we nog top-tien-noteringen voor KPN, Adyen, IBM, Capgemini, Cisco, Atos en Samsung.
Snelste stijgers en dalers
Uiteraard vergelijken we ook alle lijsten met die van 2021. Zo kunnen we zien welke partijen het goed en minder goed doen ten opzichte van hun klassering vorig jaar. We doen dit met de overall-lijst, maar ook met de deellijsten. Op de hoofdlijst zien we dit jaar dat Visma de grootste sprong naar boven maakt. Waar het vorig jaar nog op plek 83 terug te vinden was, daar staat het nu op positie 36, een winst van 47 plekken. Verder maken Exact, ICT Group, PQR en Copaco ook grote sprongen naar boven. Dalers van het jaar zijn Huawei, Info Support en Acer met respectievelijk 32, 31 en 25 posities ten opzichte van 2021.
Als zakenpartner weet Palo Alto Networks met veertig posities de grootste sprong voorwaarts te maken, terwijl Brunel juist 36 plekken moet inleveren. Op het vlak van innovatie zien we Nedap een megasprong maken van 98 naar plek 24 dit jaar (74 posities winst), terwijl Alcatel-Lucent en Dept Agency juist de omgekeerde weg bewandelen met respectievelijk 52 en 51 plaatsen verlies. Canon stijgt 56 posities als werkgever, terwijl Cognizant juist 63 plekken ten opzichte van 2021 moet inleveren. Met name Tata Consultancy Services (TCS) en Simac IT maken op het vlak van het kennisniveau van de medewerkers grote sprongen met respectievelijk 45 en 44 posities en Acer moet op dit vlak met 62 plekken verlies fors inleveren. CGI en Exact hebben financieel gezien de wind in de rug, want het weten op het vlak van financiële stabiliteit respectievelijk 21 en 20 plekken te winnen. Activision Blizzard levert er juist zeventien in. Op het vlak van duurzaamheid tot slot stijgt Sogeti maar liefst 32 plekken terwijl Citrix er 24 achteruit gaat.
In het onderzoek wordt er ook aan deelnemers gevraagd waar zij zich de afgelopen tijd en komende tijd mee bezighouden of hebben beziggehouden. Hierin valt op dat organisaties met name security, cloud computing en digitalisering op de agenda hebben staan. We hebben in totaal 27 topiclijstjes gemaakt.
Dit artikel verscheen eerder in Computable-magazine #1 2023.
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van een online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 921 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers, qua financiële stabiliteit, duurzaamheid en 27 ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 167 ict-bedrijven deel, waarvan er 79 uit Nederland komen of een Nederlandse oorsprong hebben. Om tot deze top 167 te worden toegelaten, was een minimale omzetgrens van 75 miljoen euro in Nederland vereist.