Innovatief frequentiegebruik moet het Nederlandse bedrijfsleven aan voldoende spectrum voor eigen private draadloze netwerken helpen. Agentschap Telecom (AT), per 1 januari Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) geheten, start een proef met een nieuwe techniek waarbij gebruikers dezelfde frequentieband op een slimmere manier delen.
Dynamic spectrum management & sharing (dsms) moet de uitrol van lokale (5G-)privénetwerken in de 3,8-4,2-GHz-frequentieband mogelijk maken. Anders dan in bijvoorbeeld Duitsland komen dit soort netwerken in Nederland nauwelijks van de grond.
Probleem is dat het bedrijfsleven tot nog toe bijna niet aan frequenties kan komen die hiervoor nodig zijn. Een jaar geleden constateerde ir. Eildert van Dijken, principal consultant bij Strict Consultancy, tijdens het TBX Event in Jaarbeurs Utrecht dat de politiek het op dit vlak helemaal laat liggen. Maar inmiddels gloort er toch licht aan de horizon.
Het Agentschap Telecom hoopt via de eerder genoemde dsms-techniek een uitweg voor dit probleem te vinden. De pilot moet uitwijzen of hiermee lokale private netwerken kunnen bestaan in de 3,8-4,2-GHz-band, zonder verstoring van de ontvangst van satellietgrondstations. Als de test positief uitvalt, komt er wellicht ruimte voor nieuwe technieken in de Europese regelgeving voor frequentieverdeling.
Schiphol
Er wordt getest met twee gebruikers in de eerder genoemde band: een lokaal 5G-netwerk op Schiphol en het satellietgrondstation in Biddinghuizen. Onder bijzondere atmosferische omstandigheden kan een lokaal netwerk zelfs met een laag vermogen vanaf grote afstand incidenteel verstoring veroorzaken op de ontvangst van satellietsignalen. Daarom geldt rondom satellietgrondstations een grote beschermingszone. Met de dsms-pilot willen de partijen laten zien dat met nieuwe technologie zo’n grote zone niet nodig is.
De eerste resultaten van de pilot worden halverwege 2023 verwacht. In de toekomst zou de technologie breder ingezet kunnen worden tussen meerdere netwerken en in andere frequentiebanden.
AT voert de pilot uit met de Branchevereniging van Telecom Grootgebruikers (BTG), luchthaven Schiphol en de satellietcommunicatie operator Speedcast in Biddinghuizen. Daarnaast zijn Nokia en het Finse onderzoeksinstituut VTT betrokken.