Tussen de twee en vier uur. Zoveel tijd verspillen we gemiddeld. Per werkdag welteverstaan, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte in Australië. De grootste afleidingen zijn inefficiënte processen, technologische problemen en vergaderingen waarvoor een e-mail of telefoontje had volstaan. Zullen het ai-gestuurde collega’s, of ‘machine mates’, zijn die ons verlossen van repetitieve en alledaagse taken en ons efficiënter laten werken?
De samenwerking tussen mens en ai wordt vaak voorgesteld als een dystopische trend die werknemers hun banen en middelen van bestaan ontneemt. In werkelijkheid omarmen veel bedrijven al ai-technologieën om de druk op het personeel te verlichten, tekorten aan vaardigheden te compenseren en de werkervaring te verbeteren door teams in staat te stellen zich op zinvollere taken te concentreren.
Een rapport van vooraanstaand ai-expert Catriona Wallace voorspelt dat de komende tien jaar nieuwe bedrijfsstructuren zullen ontstaan die menselijke en digitale arbeid combineren. Terwijl chatbots al enkele jaren klantenserviceteams helpen, voorspelt Wallace dat het toekomstige personeelsbestand menselijke en ai-capaciteiten zal relateren. ‘Machine mates’ worden collega’s, waarbij hun rollen geformaliseerd zijn in organigrammen. Binnen afgebakende onderwerpen zijn ai-oplossingen beter en sneller in staat om problemen op te lossen dan werknemers van vlees en bloed.
Zobmbiebanen
Vorig jaar ontdekte PwC dat in de komende vier jaar ruim anderhalf miljoen ‘zombiebanen’ gaan verdwijnen als gevolg van digitalisering. Het betreft dan repetitieve en gestructureerde taken in boekhouding, accounting en kantoorondersteuning; werk dat eenvoudig is uit te voeren door geautomatiseerde systemen. Naast het verdwijnen van deze ‘zombiebanen’ zullen er veel meer banen worden gecreëerd door de kansen die ai biedt. Het World Economic Forum voorspelt dat automatisering tegen 2025 twaalf miljoen meer banen zal creëren dan er worden verdrongen.
Geautomatiseerde processen ondersteunen al een groot deel van ons leven. Ze helpen bedrijven groeien, verbeteren diensten en bieden manieren om onze meest complexe uitdagingen op te lossen. Digitale transformatie, inclusief de implementatie van ai-tools, is niet langer alleen een aanjager van groei en productiviteit. Het helpt werknemers ook een evenwicht te vinden tussen werk en privé, vermoeidheid en burn-outs te beperken, en hun betrokkenheid te vergroten.
De verwachting is dat in 2025 machines meer tijd zullen besteden aan het uitvoeren van taken op het werk dan mensen. Om de vaardighedencrisis in Nederland op te lossen, moeten we anders denken: het vasthouden van schaars talent tegen hogere kosten is niet altijd houdbaar. Handmatige processen automatiseren is de eerste stap om onbenut potentieel te ontsluiten en meer tijd vrij te maken voor creatieve bijdragen.
Verliezen werknemers hun volgende promotie aan een robot? Waarschijnlijk niet. Maar vooruitstrevende bedrijven zullen binnenkort veel beter herkennen waar de werkelijke waarde van de werknemer ligt, en laten de saaie onderdelen en vervelende taken over aan onze ai-collega’s.
(Auteur Dave Wright is chief innovation office bij ServiceNow.)
(Voor het genoemde rapport van Deloitte zie pdf hier.)