Een mensgerichte cultuur. Dat is het allerbelangrijkst volgens Jan Prinsen, executive managing director bij ARP Nederland. “Kernwaarden zoals verbinding, ervaring en ondernemerschap zijn leidend. Ze vormen de basis van onze organisatie”.
Dit is van grote impact op het gedrag van onze collega’s, verklaart hij. “Integriteit, intelligentie, initiatief en energie zien we elke dag terug bij onze ARP’ers. We hechten dan ook veel waarde aan het borgen van een mensgerichte cultuur in deze groeiende organisatie.
Choose Growth; persoonlijk én zakelijk
ARP adviseert, implementeert en beheert volledig opgeleverde IT omgevingen; van werkplekken tot datacenters. ARP beschikt daarbij over een warehouse, eigen service afdeling en solution specialisten. Sinds 2006 is het bedrijf onderdeel van het internationale Bechtle AG (6 miljard omzet / 13.000 collega’s). “Wij zijn sinds de overname flink gegroeid. In 2006 werkten wij nog met dertig mensen; nu zitten we op tweehonderd.” Die groei is dus duidelijk terug te zien. Ook bij onze klanten, partners en leveranciers. Samen kiezen we voor groei, zowel persoonlijk als zakelijk. Daarom is onze belofte Choose Growth.
Groei door transformatie
Het aanbod aan diensten is breed en het advies wordt specifiek op maat gemaakt voor elke klant. Geen enkele organisatie werkt immers op dezelfde manier. ARP heeft haar strategie enkele jaren geleden aangepast en bevindt zich nog midden in deze transformatie.“ Dat betekent nogal wat voor onze collega’s. Eerst waren we een transactionele volume reseller. Nu bieden we volledige IT-oplossingen van A tot Z, waarbij we altijd waarde toevoegen voor de klant. Wij buigen ons als IT-partner over de werkprocessen en bedrijfsdoelen van onze klanten en zoeken samen de best passende oplossing.”
“Zowel bedrijven die on-premise werken, als organisaties die hybride of geheel via de cloud werken, worden ondersteund. We hebben alles is in huis om goede oplossingen te bieden, waarbij we ook klanten helpen die de overgang naar een abonnementsmodel (‘as-a-service’) maken. Het brengt een andere dynamiek met zich mee wanneer je als organisatie verschuift van een transactioneel inkoopmodel (CAPEX) naar een model gebaseerd op operationele kosten (OPEX). Hierbij staat in de gehele klantreis een eerlijke en transparante begeleiding voorop. En die houdt niet op bij de aankoop. We besteden volop aandacht aan loyaliteit en services bij ARP. “
Duurzame groei
Duurzaamheid staat voorop bij ARP en is dan ook een voorwaarde in deze transformatie. “Ik durf best te zeggen dat we met onze logistieke services hub op een aantal zaken voorlopen binnen het IT-landschap als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen.” Diverse initiatieven maken onderdeel uit van de bedrijfsvoering en collega’s worden gestimuleerd om met eigen, innovatieve ideeën te komen, die worden uitgewerkt en getest. “Zo hebben we onze eigen messen ontworpen die gebruikt worden in de kartonfabriek, waardoor dozen slimmer worden ontworpen en we verspilling tegengaan. Daarnaast zijn we overgestapt van houten naar kartonnen pallets. Die zijn lichter, waardoor je CO2-uitstoot bespaard tijdens het vervoer. En we leveren we niet alleen elektrisch, maar ook verpakkingsarm. Alle overtollige grondstoffen zoals karton, piepschuim en plastic worden klein gemaakt, samengeperst en verwerkt tot een herbruikbare grondstof. Allemaal voor een duurzamere toekomst.”
Focus op goed werkgeverschap
Duurzame groei staat niet alleen voor MVO. ARP streeft ook duurzame groei na als goede werkgever. Prinsen hecht dan ook veel waarde aan een open cultuur binnen de organisatie. “Als algemeen directeur sta ik voor verbindend en dienend leiderschap. Iedereen krijgt bij ARP het vertrouwen om samen met collega’s aan resultaten te werken en invulling te geven aan zowel zakelijke als persoonlijke ambities. Het heeft onze focus dat collega’s zich kunnen ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Hoe mooi is het dan om van recent gestarte collega’s te horen dat ze ARP ervaren als een warm bad, met behulpzame collega’s en de cultuur minstens zo prettig ervaren als vooraf is beloofd.”
Aan het management de taak met behoud van deze cultuur strategische beslissingen te nemen, de organisatie te leiden, te structureren en daarbij effectief te handelen. Altijd met een positieve, doelgerichte, overtuigende, maar ook down to earth houding.”
Meegroeien met onze klanten
Die open en vertrouwenwekkende houding toont ARP ook naar haar klanten. “Het mensgerichte komt ook hierin duidelijk naar voren. We stellen vragen en luisteren naar wensen en behoeften. Uiteindelijk willen we altijd het beste voor de klant.” Heb je een goede dienstverlening? Dan blijft een klant bij je en groeit met je mee. “We streven dan ook naar klanten die zonder het te vragen over ARP zeggen: eindelijk, een partner die me begrijpt”.
Onze branding speelt daarin een grote rol. “ Wij willen ons verhaal vertellen, aan onze klanten en mogelijk nieuwe klanten. Over hoe wij bedrijven verder helpen. Niet over de producten; dat weten ze wel. Maar over onze diensten die kunnen helpen hun bedrijfsdoelstellingen te halen. Met onze IT oplossingen zorgen wij ervoor dat je als organisatie meer tijd hebt voor jouw core business en je kunt focussen op de groei van jouw organisatie.”
Om dit te kunnen doen, blijven we werken aan onze cultuur, IT diensten en groei. Zo zetten we ARP nog meer op de kaart als IT partner voor vele organisaties in Nederland.