Verpleegkundigen spelen een waardevolle rol in elk zorgteam en zijn vaak degenen die eerstelijnszorg verlenen aan patiënten op de spoedeisende hulp of in de kamer van een patiënt. De tijd die een verpleegkundige doorbrengt met een patiënt en nodig heeft om te reageren op een oproepknop heeft een directe invloed op de gezondheid van de patiënt. Zonder technologie die ervoor zorgt dat de juiste verpleegkundige op het juiste moment op de juiste plaats is om de juiste actie te ondernemen, bestaat het risico op vertragingen of verkeerde beslissingen.
Bovendien is er een groeiend tekort aan verpleegkundigen, wat betekent dat de patiëntcapaciteit kan afnemen als zorginstellingen geen technologie gebruiken om het personeelsbestand te vergroten. In 2020 bleek uit het eerste State of the World’s Nursing-rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat het aantal verpleegkundigen wereldwijd 27,9 miljoen bedraagt en werd er wereldwijd een tekort van 5,9 miljoen verpleegkundigen geschat.
Als we willen voorkomen dat acute problemen in de gezondheidszorg chronische problemen worden, moeten we verpleegkundigen een stem geven in zakelijke beslissingen. Zij moeten de kans krijgen om technologische investeringen te beïnvloeden. Alleen zij kunnen bevestigen welke technologieën het gemakkelijker maken om elke patiënt de aandacht te geven die hij of zij verdient.
Nieuwe prioriteiten
De gezondheidszorg is van oudsher gericht op kostenbeheersing, zorgverlening en de patiëntervaring. Nu kijken managers in deze sector vooruit en richten ze zich op het bouwen van duurzame bedrijfsmodellen met nieuwe prioriteiten ondersteund door technologie om succesvol te worden.
De pandemie heeft het belang laten zien van de invoering van technologie in de acute zorg. In het onderzoek ‘Healthcare Vision Study’, uitgevoerd in opdracht van Zebra Technologies, meldde 85 procent van de besluitvormers dat hun ziekenhuizen technologieprojecten versnelden en investeringen in mobiliteit, locatiebepaling en automatiseringsoplossingen bleven opschroeven. 95 procent van de it-besluitvormers verwacht de uitgaven in it voor de gezondheidszorg en klinische mobiliteit te verhogen tegen eind 2022.
Kijken we specifiek naar ziekenhuisdirecteuren, dan blijkt dat zij met name veel zullen investeren in hulpmiddelen voor de communicatie tussen zorgteams en de participatie van patiënten, maar ook in mobiele waarschuwingssystemen. Op korte termijn worden zowel radiofrequentie-identificatie (rfid) als bluetooth-lage-energie (ble)-oplossingen geïmplementeerd die een nauwkeurige locatiebepaling mogelijk maken en het zo eenoudiger maken om dingen terug te vinden.
Verpleegkundigen zijn voor hun patiëntenzorg sterk afhankelijk van medische apparatuur, waaronder ventilatoren, infuuspompen en basishulpmiddelen zoals rolstoelen. Elke vertraging in de behandeling van een patiënt bij het lokaliseren van dit soort apparatuur, draagt bij aan de stress die zowel verpleegkundigen als patiënten ervaren. Een analyse schat dat verpleegkundigen tot veertig uur per maand besteden aan het zoeken naar apparatuur, en 65 procent van de clinici die deelnamen aan de studie vinden dat het personeel te veel tijd besteedt aan het zoeken naar medische apparatuur en benodigdheden. Elke minuut telt in een ziekenhuisomgeving, en daarom telt elke investering in track-en-trace technologie.
Het goede nieuws is dat elke investering in locatie-oplossingen potentieel veel voordeel op kan leveren. RFID- en BLE-systemen kunnen zorgverleners ook helpen bij het verbeteren van het gebruik van middelen, het traceren van contacten en infectiebestrijding.
Studies in de gezondheidszorg tonen ook aan dat technologieën zoals realtime-locatiesystemen (RTLS) kunnen leiden tot een vermindering van 50% in bedbezetting en tot een vermindering van drie uur in de verblijfsduur van de patiënt.
Keten van monsters
Realtime-data worden over het algemeen beschouwd als essentieel voor het leveren van geavanceerde patiëntenzorg. Daarom zijn meer beleidsmakers in ziekenhuizen van plan te investeren in lokalisatietechnologie zoals rfid voor realtime-zichtbaarheid van apparatuur, voorraden en de keten van monsters tussen zorgsystemen. It-teams in de gezondheidszorg moeten hun systemen echter zo snel mogelijk bijwerken. Daarom moeten we ons wenden tot data om technologische beslissingen te begeleiden en te begrijpen welke oplossingen het meest geschikt zijn om het tekort aan verpleegkundigen op te lossen.
Zorgbestuurders zullen snel met verpleegkundigen moeten samenwerken om technologische hulpmiddelen te vinden en in te zetten die samenwerking op grote schaal makkelijker maken, planning en uitvoering verbeteren en werkroosters indelen op basis van de daadwerkelijke bandbreedte.
Zij moeten ook een groot deel van 2022 besteden aan het onderzoeken van nieuwe manieren om workflows, informatieoverdracht en fysieke overdrachten van patiënten, apparatuur, kamers, voorraden en geneesmiddelen te automatiseren. Naarmate rfid-technologie meer en meer wordt geïntegreerd in de technologie-architectuur van ziekenhuizen om de locatiebepaling van patiënten, personeel en apparatuur, maar ook het gehele patiënttraject te versnellen, zullen managers in de zorg en it-beheerders ervoor moeten zorgen dat eerstelijnsmedewerkers optimaal gebruik kunnen maken van de data die deze rfid-systemen genereren om taken sneller uit te voeren.
Perspectief
We moeten ons blijven inzetten om gezondheidswerkers bij te staan door de apparatuur die hun vitale werk ondersteunt zichtbaar, verbonden en volledig geoptimaliseerd te maken. We moeten de groeiende lijst van prioriteiten uitvoeren, zodat de lijst van ‘problemen’ die de gezondheidszorg belemmert, krimpt. Het perspectief van verpleegkundigen is nodig om de gezondheidszorg te verbeteren en wij laten ons leiden door deze visie en nemen verpleegkundigen mee in de toepassing van nieuwe technologie.
(Auteur Rikki Jennings is chief nursing informatics officer bij Zebra Technologies.)
Met niet alleen een partner die werkzaam is in de zorg maar ook een kennissenkring beluister ik met een andere interesse geschetste problematiek want het tekort aan zowel verplegende als verzorgende zorgt voor een ongekende werkdruk. En de opmerking dat de gezondheidszorg van oudsher gericht is op kostenbeheersing slaat de spijker op kop hoewel ik vermoed dat Rikki weinig weet heeft van de Nederlandse situatie:
https://www.zebra.com/us/en/blog/authors/rikki-jennings.html
Let wel, ik zeg alleen maar wat ik hoor vanaf de werkvloer want kijkend naar opgepoetste data waar de beleidsmedewerkers zich op baseren mis ik deze operationele echo in bestuurskamer omdat deze echokamer geluidsdicht is voor de operationele gegevens. Want mijn vraag aan Rikki gaat om een kennis van de Nederlandse markt waar de downgrade van een verplegende naar een verzorgende vooral om de salarisschaal van kostenbeheersing gaat. Ik ben dus benieuwd of ze in Amerika ook zoiets kennen als
de mantelzorger.
Als ik parallellen trek met ander uitvoerende handjes, dan zou bijvoorbeeld ook de ict monteur, de bouwvakker, de zonnepanelenmonteur en de automonteur met behulp van rfid en gps moeten gaan bijhouden waar ze hun gereedschap en meetapparatuur laten.
Wanneer paramedici medische apparatuur en benodigdheden steeds kwijt raken, is er een cultuurprobleem. In de zorg barst het van richtlijnen, vaste procedures en vaste plekken waar apparatuur (schoon) en benodigdheden (aangevuld) opgeborgen worden.
Geen wonder dat de branchevereniging ActiZ van mening is dat we moeten overgaan naar een beleid van “rafelige” oude dag voor hulpbehoevende senioren.