Logistieke ketens werken binnenkort efficiënter samen aan de hand van een decentraal platform voor het delen van data. Deze zogeheten Basis Data Infrastructuur (BDI) is een van de pijlers van een nieuw digitaliseringsprogramma dat kortgeleden van start ging. Het moet de ketens toekomstbestendiger maken, vinden het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (IenW) en ondernemersvereniging Evofenedex.
Het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) zwengelt de digitale samenwerking in logistieke ketens aan, is het idee. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer zeventig procent van de mkb’ers nog niet klaar is voor een dergelijke samenwerking.
Een belangrijk onderdeel van het programma is dan ook ondersteuning aan kleine en middelgrote bedrijven die hiermee aan de slag willen. Er komt een website waarop ze hun niveau en behoefte kunnen peilen en worden gewezen op bestaande initiatieven.
Decentraal platform
Een ander belangrijk onderdeel van het DIL-programma is de ontwikkeling van een decentraal platform voor het veilig en beheersbaar delen van logistieke data. Bedrijven willen de regie over hun gedeelde data behouden en zeker weten dat dit veilig en foutloos gebeurt.
De nieuwe infrastructuur die gedecentraliseerd datadelen mogelijk maakt, moet nog worden gebouwd. Toch kunnen logistieke partijen nu al stoeien met het concept. Dit gebeurt in living labs, waarin belangrijke input wordt verzameld voor de uitwerking later.
Broodnodig
Verdere digitalisering in de logistieke sector is hoog nodig, vindt Ruth Clabbers, directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van IenW. ‘Digitalisering is de komende jaren dé onderscheidende factor’, zegt ze. ‘Met het programma DIL geven we gezamenlijk invulling aan de broodnodige digitalisering en zorgen we ervoor dat onze logistieke ketens hun positie in de wereldtop kunnen behouden.’
De aftrap van het programma vond kortgeleden plaats tijdens de beurs ICT & Logistiek. Naast het ministerie van IenW en Evofenedex zijn bij het programma aangesloten Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Schiphol, TLN, de douane en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.
Wat betreft het digitaliseren in de logistieke ketens moet ik vaak denken aan de oude kanban methode. Nieuwe ronde, nieuwe kansen kende de afstemming tussen de verschillende kanbans wat uitdagingen in de vertaling als ik kijk naar de voorkant van verkoop en de achterkant van productie met daartussen de politiek van levering. Verhaal over semantische technologie en linked data binnen een federated netwerk zoals BDI klinkt dan ook leuk maar ik vermoed dat de uitdagingen eerder organisatorisch dan technisch zijn.
Verder mis ik het maatschappelijke debat over stikstof- en CO2-uitstoot want traditionele logistieke infrastructuur van vliegvelden en havens is vervuilender dan een coöperatieve pijplijn. Ergens heb ik het idee dat het delen van informatie ook wat makkelijker zal gaan binnen een coöperatie met een gemeenschappelijk doel dan bij concurrentie want persbericht mist nogal wat achtergrond informatie.