De 7,5 miljard euro die het kabinet uittrekt om nieuwe woonwijken beter bereikbaar te maken, betekent ook een impuls voor de techsector. Van de 1,1 miljard euro dat wordt besteed aan een betere doorstroming op hoofdwegen en ringwegen, gaat driehonderd miljoen euro naar mobiliteitsmaatregelen, zoals verkeersmanagement, op de ringwegen van Eindhoven, Rotterdam/Den Haag, Utrecht en Amsterdam.
Voor een betere doorstroming van het verkeer zijn veel data nodig afkomstig van verschillende partijen. Ook is 5G in te zetten om mobiliteitsproblemen op te lossen. In onder meer Amsterdam en Eindhoven/Helmond zijn hiermee al proeven gedaan.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om meerdere voertuigen die aan elkaar zijn gekoppeld, met een verkeerslicht te laten ‘onderhandelen’ over een vrije doorstroming. Ook is de auto informatie te geven over objecten in de omgeving, bijvoorbeeld potentiële obstakels. De plannen van de overheid kunnen ook een stimulans zijn voor applicaties die een groene golf voor vrachtwagens mogelijk maken.
Slimme verkeerslichten
Ook valt te denken aan slimme verkeerslichten. Hoe rapper is in te spelen op het verkeersaanbod, des te vlotter de doorstroming. Dit leidt tot minder files en vervuiling. Zelfrijdende auto’s en intelligente transportsystemen gaan straks nog hogere eisen stellen aan de informatie-uitwisseling. Dit vergroot de behoefte aan netwerken die een zeer korte reactietijd (low latency) garanderen. De vertraging in het dataverkeer moet minimaal zijn.
De gisteren aangekondigde miljardeninvesteringen in de infrastructuur maken economische groei en werkgelegenheid op lange termijn mogelijk daar waar grote kansen liggen, zoals in de Brainport-regio Eindhoven. Het kabinet steekt alleen al in de bereikbaarheid van die laatste regio ruim achthonderd miljoen euro. Volgens minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) komt er daarbij ook ruimte voor technologisch geavanceerde oplossingen.
Toen ik het nieuwsbericht hoorde moest ik aan SimCity denken, de afdeling planelogie bij menige gemeente schijnt namelijk geen rekening met de arbeidsmobiliteit te houden. De dagelijkse ellende van toeritdossering vanuit woonwijken gaat om de planelogische knelpunten van een (band)breedte tekort in wegen. In geouwehoer kun je niet wonen en of slimme verkeersinstallaties en in-car-informatie het probleem van A naar Beter op gaat losssen als we allemaal op dezelfde tijd op dezelfde plaats moeten zijn lijkt me nogal twijfelachtig.
Brabant voor de Brabanders krijgt brainport-regio Eindhoven veel geld als ik kijk naar dagelijkse stroom aan aannemersbusjes met al die praktisch opgeleiden. De ruim achthonderd miljoen euro klinkt hierdoor als ontwikkelingsgeld voor iets wat zich lastig laat ontwikkelen want uiteindelijk laat een regio zich niet ontwikkelen als de ruimte op is. Uiteraard kunnen we zoals van Speijk stelde altijd nog de lucht in maar dat lost dus niet het woon-werk verkeer probleem op als de arbeidsmobiliteit een agendapunt blijft.