Vanaf begin volgend jaar mag er in een luchtcorridor tussen het Zuid-Hollandse voormalige Vliegkamp Valkenburg tot ver uit de kust van de Noordzee gevlogen worden met drones. Het gaat om een vliegroute die speciaal is opgezet voor tests met bvlos-vluchten (beyond visual line of sight).
Bij bvlos-vluchten vliegt de drone buiten het gezichtsveld van de piloot. In de aangewezen luchtcorridor wordt onder meer getest met een nieuw ontwijk-algoritme van de TU Delft. Daarmee leren zwermen drones om binnen een beperkte ruimte te vliegen zonder elkaar te raken.
Het eerste plan voor de corridor werd eind 2020 gelanceerd, maar het was een heel karwei om de vergunningen rond te krijgen. Vanaf begin 2023 moeten de vluchten plaats gaan vinden in de corridor.
Nu moet voor iedere vlucht buiten het gezichtsveld van de piloot een aparte vergunning worden aangevraagd. Dat hoeft straks niet meer. Daarmee beschikt Nederland volgens de betrokkenen over een unieke corridor boven bebouwd gebied.
‘Om te voorkomen dat innovatieve bedrijven hun activiteiten naar het buitenland verplaatsen is een dergelijke bvlos-testfaciliteit noodzakelijk’, stelt Unmanned Valley, de organisatie achter verschillende drone-initiatieven en startups op het voormalige Vliegkamp Valkenburg.
‘Het voordeel van deze vliegroute is dat er boven zee verder en veiliger gevlogen kan worden. Hierdoor kunnen drones ingezet worden voor bijvoorbeeld periodieke inspectie van windmolens, drijvende zonneparken en andere infrastructuur. Iets dat nu nog erg arbeidsintensief en milieubelastend is’, aldus Unmanned Valley.
Eerste testvlucht
De corridor functioneert bovendien als een belangrijke hub voor bijvoorbeeld het bevoorraden van schepen op olieplatformen, inspecties op zee, of het zoeken naar drenkelingen.
De corridor is vrijdag 28 oktober 2022 succesvol in gebruik genomen door het MAVlab van de TU Delft. Zij hebben met hun aed-drone, een onbemand vliegtuigje met reanimatieapparatuur, de eerste testvlucht gemaakt. De drone is in staat om een levensreddende aed af te leveren, bijvoorbeeld op plekken waar hulpdiensten door moeilijk toegankelijk terrein niet snel kunnen komen.
MAVLab heeft een ontwijk-algoritme ontwikkeld. Dat rekenmodel voor de aansturing van een drone houdt rekening met de toename van drones in het luchtruim en de veiligheid van alle luchtgebruikers. ‘Drones kunnen hierdoor in de toekomst automatisch andere gebruikers detecteren, ontwijken en voorrangsregels hanteren. Op zee is veel economische activiteit waarin drones een rol kunnen gaan spelen. Deze corridor stelt ons in staat deze kansen te benutten’, aldus MAVlab.
In onderstaande video doen ze verslag van hun vlucht.