Veel zakelijke besluitvormers denken bij een gebrek aan tijd of budget voor investeringen dat ze simpelweg hun bestaande technologie kunnen aanhouden en dat er vervolgens niets mis zal gaan. Maar naarmate de it-wereld zich verder ontwikkelt merken organisaties in de praktijk dat verandering uit de weg gaan een groter verlies oplevert.
De afgelopen twintig jaar heeft de backupsector diverse transformaties doorgemaakt, van mainframes naar verspreide opslag, van verspreide opslag naar de cloud en van de cloud naar Kubernetes. Al deze transformaties hebben hun prijs, en niet alleen in financiële zin. Steeds meer van onze klanten klagen over de pijn van verandering, oftewel de inspanning die ze moeten leveren om de ene oplossing voor een andere in te ruilen.
Vaak deinzen zakelijke besluitvormers er voor terug om verandering door te voeren terwijl dit noodzakelijk is om bedrijfsprocessen te verbeteren. Als gevolg van de coronacrisis moesten organisaties het tempo van hun digitale transformatie opvoeren om werknemers in staat te stellen vanuit huis te werken. De focus lag daarbij voornamelijk op oplossingen die de organisatie draaiende hielden in plaats van hun organisatie toekomstbestendig te maken. Veel it-afdelingen merken nu dat hun it-omgeving gefragmenteerd is geraakt. Vaak proberen ze in een poging om te voorkomen dat legacy-technologie uit de roulatie wordt gehaald extra oplossingen toe te voegen toe of lappen ze oude systemen op om de levensduur te verlengen. Tegelijkertijd voeren it-managers hun investeringen in databescherming en cybersecurity op nu ze geconfronteerd worden met nieuwe cyberbedreigingen die de complete bedrijfsvoering plat kunnen leggen. Zo steeg het aantal ransomware-aanvallen in 2021 wereldwijd met maar liefst 93 procent.
Het heeft echter uiteindelijk weinig zin om een nieuw type technologie in te zetten als je met exact dezelfde processen blijft werken. Je zorgt misschien voor kostenbesparingen en verbetert de gebruikservaring, maar daarmee loop je de voordelen mis van echt toekomstgerichte technologie: transformatie, concurrentievoordeel en innovatiekracht.
Werken aan verandering
De implementatie van nieuwe technologie vraagt om investeringen, training en een zekere mate van downtime. Als je alles bij het oude houdt, hoef je geen energie te steken in de overstap naar nieuwe systemen. Dat is dan ook echt het enige voordeel van deze aanpak. Je bestaande technologie zal namelijk niet met je onderneming mee kunnen groeien. Bedrijven die niets doen, riskeren hun concurrentievoordeel te verliezen en efficiëntieslagen en kostenbesparingen mis te lopen. Er is momenteel een groot aantal innovatieve technologieën beschikbaar waarmee bedrijven klanten van betere producten en diensten kunnen voorzien. Of het nu gaat om artificiële intelligentie, virtual reality, het internet of things of saas; de angst voor de pijn van verandering kan organisaties ervan weerhouden om gebruik te maken van de meest veelbelovende technologieën die er op de markt te vinden zijn.
Overstappen op nieuwe technologie hoeft echter geen pijnlijke ervaring te zijn. En het vraagt al evenmin om onnodige wijzigingen. Alle bedrijven veranderen op een bepaald moment van leverancier of voegen oplossingen van nieuwe leveranciers toe. Het belangrijkste is dat hun bestaande technologie een innovatief karakter heeft en mee kan groeien met de toekomstige bedrijfsbehoeften. Daarbij is het belangrijk om de verleiding te weerstaan om data en applicaties in één keer naar de cloud over te zetten, zonder deze eerst te optimaliseren. Bijt door de zure appel heen en voer al tijdens de migratiefase de veranderingen door waaraan je bedrijf behoefte heeft.
Het verlichten van de pijn
Leveranciers kunnen en rol spelen in het verlichten van de pijn die bij een overstap komt kijken door nauw met klanten samen te werken tijdens de overgangsfase. Hierbij is het belangrijk om concreet te maken wat de huidige problemen en de beoogde resultaten zijn. Technologie is een middel en geen doel op zich. Leveranciers moeten hun klanten ondersteunen met technologie zodat die hun zakelijke doelstellingen kunnen realiseren.
Belangrijk bij de keuze van een nieuwe leverancier zijn diens track record en de breedte en diepte van het aanbod. Een leverancier die ondersteuning kan bieden voor alle mogelijke workloads zal bijna nooit een probleemscenario tegengekomen die deze niet eerder heeft meegemaakt en opgelost. Zeker niet als zijn productaanbod van oplossingen dekking biedt voor alle mogelijke toepassingen.
De beste leveranciers weten dat geen enkel bedrijf hetzelfde is, en dat het dus belangrijk is om elk migratieplan af te stemmen op de specifieke organisatie van de klant. Dit plan moet het ontwerp, de implementatie, beheer en nazorg bevatten om vertrouwen in het eindresultaat te kunnen bieden.
De meeste bedrijven werken met verschillende oplossingen. Het doel is om alles onder te brengen binnen een veilig, gereguleerd en beheerd platform dat eenvoudig kan worden geïntegreerd met bestaande en nieuwe tools voor automatisering, cybersecurity enzovoort. Organisaties die een beroep doen op vertrouwde en ervaren leveranciers kunnen daarmee risico’s ten aanzien van projecten, planningen, kosten en resultaten elimineren en eerder waarde uit hun investering putten.
Het uiteindelijke doel van leveranciers is om het veranderingsproces zo pijnloos mogelijk te maken. Wijzigingen binnen it-omgevingen resulteren onvermijdelijk in een bepaalde vorm van verstoring. Samenwerken met een vertrouwde leverancier met een breed scala aan innovatieve oplossingen is een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven de pijn van de modernisatie van hun systemen kunnen tegengaan en zich kunnen opmaken voor een slimmere toekomst met een sterker digitaal gehalte.