Staan organisaties voor tal van uitdagingen, dat geldt ook voor it-afdelingen. De kans is groot dat jouw organisatie bezig was, of nog steeds is, met het doorvoeren van digitale transformaties. Veel organisaties stappen over op moderne en wendbare it-systemen om bedrijfscontinuïteit te behouden. Dat betekent een toename van de hoeveelheid gecreëerde data die handmatige processen niet langer kunnen bijhouden.
Een operationele it-uitdaging voor organisaties is het omgaan met te veel routinematige en overbodige taken. Zo wijst een studie uit dat meer dan tachtig procent van de ondervraagde Europese ai-ops-influencers dit als het belangrijkste it-probleem ervaart. Traditionele it-beheeroplossingen die handmatige inspanningen vereisen voor vervelende en repetitieve processen kunnen het tempo van deze snelle veranderingen niet bijhouden en laten it-teams achter met uitdagingen rond infrastructuurcomplexiteit, lange vertragingen bij het isoleren en oplossen van it-fouten, en inconsistente en variabele kwaliteit van de activiteiten.
Andere grote uitdagingen zijn een gebrek aan mogelijkheden om systeemproblemen proactief op te sporen en te corrigeren, en een behoefte aan flexibiliteit om mee te schalen met de bedrijfsbehoeften. Bijna twee derde van de respondenten noemde elk van deze uitdagingen. Ai-gestuurde software kan helpen deze uitdagingen te overwinnen.
Transformeren
Artificiële intelligentie voor it-operaties, kortweg ai-ops genoemd, is de toepassing van geavanceerde analytics in de vorm van machine learning of ai-technologieën om it-operaties te vereenvoudigen via automatisering.
Ai-ops beoordeelt het gedrag van bedrijfssystemen, detecteert afwijkingen, schrijft oplossingen voor en onderneemt proactief actie om it-incidenten op te lossen en verstoringen in it-operaties te voorkomen. Dit helpt de it-activiteiten van ondernemingen te transformeren van traag en reactief naar wendbaar en proactief.
it-uitdagingen aanpakken
Het grootste probleem van de it-afdeling ligt dus bij routinematige en overbodige taken die veel tijd in beslag nemen. Tijd die op een waardevollere manier is te besteden. Een ai-ops-oplossing die gebruikmaakt van geavanceerde, op ai gebaseerde technologie, is in staat om systeemproblemen automatisch op te sporen en te corrigeren. Met als resultaat dat handmatige inspanningen van het it-team met wel zestig procent zijn te verminderen. Bovendien wordt op deze manier ook de volgende uitdaging van het proactief opsporen en corrigeren van systeemproblemen aangepakt, doordat ai-ops dit al automatisch op zich neemt. Organisaties die al gebruikmaken van ai-ops ervaren deze voordelen: vier op de vijf geeft aan dat ai-ops noodzakelijk is voor toekomstige groei en transformatie van bedrijven.
Bovendien helpen de inzichten uit ai-ops de prestaties van verschillende taken en beslissingen te verbeteren, terwijl handmatige inspanning voor routinetaken afneemt. Hierdoor kunnen it-teams hun kostbare tijd beter inzetten en zich richten op de bedrijfskritische taken die hun aandacht vereisen.