De kantoormedewerkers in Nederland zijn gelukkig met het werk dat zij doen. Dit concludeert een recent onderzoek, geïnitieerd door technologiebedrijf HP. Tijdens IT-Happy Hour liet HP weten dat 1 op de 3 gebruikers gelukkig wordt van goede werkplekvoorzieningen.
Laptop en extra scherm belangrijker dan leaseauto
Het onderzoeksbureau DirectResearch ondervroeg in opdracht van HP meer dan 1.000 werkende Nederlanders tussen 18 en 65 jaar oud met de vraag in hoeverre zij zich gelukkig voelen op hun werk. Driekwart van de respondenten (75%) gaf aan gelukkig te zijn. Een groot deel (70%) zei dat het werk zelfs bijdraagt aan hun levensgeluk. Factoren die bijdragen aan het geluksgevoel zijn de waardering van leidinggevenden (55%) en de hoogte van het salaris of een bonus (54%). Voor 43% is de flexibiliteit van de werkplek doorslaggevend. HP wilde weten of goede werkplekvoorzieningen bijdragen aan het werkgeluk. Van de ondervraagden geeft 1 op 3 (36%) aan dat de beschikking over een laptop, extra scherm en randapparatuur hun blij maakt. Secondaire arbeidsvoorwaarden als een leaseauto, sportschoolabonnement en een kerstpakket dragen in veel mindere mate bij.
Mannen ervaren meer IT-problemen dan vrouwen
IT-problemen bedreigen het geluksgevoel van kantoormedewerkers. Daarmee krijgt 65% van de respondenten wekelijks te maken krijgen. Mannen ervaren die vaker dan vrouwen (68% tegen 62%). ”IT is soms een bron van frustratie; men verspilt tijd”, aldus Ralph van der Baan, Services Category Manager, Northwest Europe bij HP en vervolgt: ”Dit lokaal gerichte onderzoek bevestigt al eerder, internationaal uitgevoerde studies. Op basis daarvan richten wij onze dienstverlening in. We signaleren veel klachten over langzame PC’s of het volledig vastlopen daarvan. Ook happeren netwerkverbindingen. Daar checken wij veelvuldig op. Gebruikelijk is dat de IT-afdeling na een storingsmelding een ticket aanmaakt en het probleem gaat oplossen. Het vastlopen of blauwe schermen meldt niet elke gebruiker, maar start de PC of laptop opnieuw. Vanuit een holistische benadering maken wij de werkplekken, inclusief alle randapparatuur inzichtelijk voor IT-afdelingen. Ze reageren niet langer reactief maar proactief op situaties waarbij geheugen vol loopt, processoren te zwaar belast worden, batterijcapaciteit vermindert, software disfunctioneert of firmware een upgrade behoeft.”
Assetmanagement vanuit meer dan 20 miljoen datapunten
HP Proactive Insights is een cloud-dienst die functioneert als een asset-managementsysteem. Daarmee laat elke PC of laptop en elk apparaat (HP en niet-HP) zich in een hybride omgeving (thuis en kantoor) monitoren aan de hand van een datalake met meer dan 20 miljoen datapunten. Naast het accurater assisteren bij IT-storingen, vaak zonder dat gebruikers er erg in hebben, noteert HP ook de gebruikerservaring. Pop-ups herinneren kantoormedewerkers eraan te reageren op vragen over hun tevredenheid. De uitkomst biedt onderbouwing bij het vernieuwen van apparatuur en bij het nemen van investeringsbesluiten. Danny Vanhove, Services Category Specialist Subscription North Western Europe bij HP: “Vanuit onze ervaringen bouwen we aan oplossingen en we merken dat we deze dankzij data kunnen optimaliseren. Hiermee kunnen we een oplossing bieden die inspeelt op behoeften.” De graad van gebruikerstevredenheid vormt een KPI voor de IT-afdeling, de HR-afdeling en het hogere management. In hun takenpakket zit ook het motiveren en behouden van waardevolle arbeidskrachten. Tegelijkertijd zien zij een instroom van een jongere garde. Die willen niet langer werken in een ’oubollig’ kantoor. Hun arbeidsproductiviteit heeft baat bij een moderne hardware en software omgeving, die hun geluksgevoel waarborgt. Vanhove besluit: “IT moet zich er bewust van zijn dat zij deze KPI kunnen ondersteunen.”