Al bijna dertien miljoen euro hebben ze er samen aan uitgegeven, maar nu besluiten drie regionale ggd-organisaties te stoppen met de ontwikkeling van een dossierapplicatie voor de jeugdgezondheidszorg. Het project liep sinds 2018, maar was moeizaam en leidde tot een verschil van inzicht met de Rotterdamse dienstverlener Finalist.
Het verschil van inzicht heeft betrekking op de kwaliteit en functionaliteit van het systeem. Blijkbaar verschilden de inzichten van de drie samenwerkende ggd’s zo veel van die van Finalist, dat de opdrachtgevers er niet meer op vertrouwden dat het zou goedkomen. Over het verschil zelf wil geen van de partijen er op ingaan.
Het betreft GGD regio Utrecht (GGDrU), GGD Twente en GGD Hollands Noorden. Over het systeem zijn de drie ggd’s al sinds 2016 bezig. Het zou moeten resulteren in een nieuwe dossierapplicatie voor de jeugdgezondheid, waarin zowel zorgprofessionals als ouders en/of kinderen toegang hebben tot onderdelen van het dossier. Interactie, innovatie en de menselijke maat waren daarbij belangrijke aandachtspunten.
Begin 2018 werd de opdracht gegund aan Finalist. Dit bedrijf zou de dossierapplicatie ontwikkelen, implementeren, onderhouden en hosten. Voor de leverancier was het hun grootste contract ooit. De opdracht had een looptijd van vijf jaar en zou dus sowieso in 2023 kunnen worden herzien.
Moeizaam proces
De ontwikkeling van het systeem bleek een moeizaam proces, schrijven de ggd’s nu in een gezamenlijke reactie. Er zou sprake zijn van een impasse tussen hen en Finalist. ‘Het besluit om te stoppen met de leverancier is unaniem genomen’, melden de instellingen aan Computable. Het besluit valt volgens hen zwaar, maar is noodzakelijk. Elk van de ggd-organisaties schrijft 4,9 miljoen euro af op het project.
‘Er gaat nu een evaluatie plaatsvinden. De komende tijd zal worden bezien hoe het beëindigen van het bouwproces van het GGiD in formele zin vorm krijgt. Het is van belang om de vervolgstappen zorgvuldig vorm te geven. We hebben nu de tijd en ruimte nodig om inhoudelijk de zaken zorgvuldig af te wikkelen.’
Dienstverlening niet in geding
Sinds 2008 bestaat er voor gemeenten een wettelijke verplichting om binnen de jeugdgezondheid cliëntgegevens digitaal vast te leggen. Deze dienstverlening komt met de stopzetting van de applicatieontwikkeling niet in het geding, aldus de instellingen. Voor alle drie ggd’s geldt dat het werk vooralsnog kan doorgaan met het huidige systeem, MLCAS. Dit is software voor zorgverlening, registratie, dossiervorming en rapportage van leverancier Allegro Sultum uit Muiden.
Finalist specialiseert zich in de ontwikkeling van software voor organisaties die met veel mensen interacteren, zoals websites, portals, applicatie-integratie en maatwerkapplicaties. Klanten zijn organisaties in de zorg, woningcorporaties, onderwijs, media en de non-profitsector. Zorgorganisaties zoals ’s Heeren Loo, Nictiz, Ambulancezorg Nederland en Dianet zijn klant.
Finalist heeft besloten niet te reageren op vragen van Computable.
3 maal 5 miljoen dus, de afschrijvingskosten van het project.
Vooraf dacht men 3.6 miljoen lees ik in de link met de gunning van 2018.
Veelbelovende start : “Interactie, innovatie en de menselijke maat waren daarbij belangrijke aandachtspunten.”
“Met het nieuwe dossier moeten de drie GGD’s meer wendbaar worden en kunnen ze eenvoudiger inspelen op toekomstige veranderingen.”
Maar nu dus 3 keer niks.
Geen probleem want alleen het geld is weggegooid, de oude schoenen niet.
De drie GGD’s maken nu nog gebruik van MLCAS.
‘Er gaat nu een evaluatie plaatsvinden. De komende tijd zal worden bezien hoe het beëindigen van het bouwproces van het GGiD in formele zin vorm krijgt. Het is van belang om de vervolgstappen zorgvuldig vorm te geven. We hebben nu de tijd en ruimte nodig om inhoudelijk de zaken zorgvuldig af te wikkelen.’
Lekker evalueren en formeel vorm geven. En bij evaluatie en formeel vorm geven weet je het wel : Tijd en ruimte nodig. Koffie erbij.
Doe mij ook maar zo’n baan.
Wat was ook alweer het probleem..
“De ontwikkeling van het systeem bleek een moeizaam proces, schrijven de ggd’s nu in een gezamenlijke reactie. Er zou sprake zijn van een impasse tussen hen en Finalist.”
Dus misschien zijn ze nu de impasse aan het bespreken, tijd en ruimte enzo, koffie en afwikkelen..
“Finalist heeft besloten niet te reageren op vragen van Computable.”
Blijkbaar dikke middelvinger als antwoord op de vraag waar het gemeenschapsgeld naar toe gaat en waarom de wachtrijen zolang zijn.
Het zoveelste ‘ongelukje’ bij GGDs.
Het spreekt natuurlijk vanzelf dat er een fatsoenlijke ‘project closure’ komt. Nu hopen dat de betrokken GGDs vanuit Goed Opdrachtgeverschap weten wat dat inhoudt. De projectevaluatie komt pas daarna!
Een verschil van inzicht tussen gezamenlijke opdrachtgevers enerzijds en dienstverlener anderzijds. Het “verschil van inzicht heeft betrekking op de kwaliteit en functionaliteit van het systeem”. Dat klinkt als het stereotype issue van func.specs. vs. testen.
Dan heeft in eerste instantie de opdrachtgever iets uit te leggen. Al helemaal bij een looptijd van ruim 4 jaar, en sunk costs van vooralsnog €15mln.