De Autoriteit Consument & Markt (ACM) past de regels tegen online-misleiding aan. Een scherpe actualisatie van de Leidraad online bescherming consumenten uit 2020 was noodzakelijk.
In de update zijn nieuwe regelgeving en ontwikkelingen in de digitale economie verwerkt. Het wetsvoorstel voor invoering van de richtlijn Modernisering Consumentenrechten is daar een van. Hierin staan regels over rangschikking en gepersonaliseerde prijzen.
Vanaf 2024 gelden bovendien de nieuwe regels van de Europese Digital Services Act. Daarmee gaan extra verplichtingen gelden voor online-platforms. In de leidraad worden deze nieuwe regels al benoemd. Nieuw in de leidraad zijn de onderwerpen: reclame, influencers en het stimuleren van (meer) gebruik van online-diensten.
Bedrijven mogen niet de indruk wekken dat consumenten snel moeten beslissen iets te kopen als dit niet waar is. Loopt er bijvoorbeeld een teller af voor een aanbieding? Dan moet die aanbieding na het aflopen van de teller ook echt niet meer beschikbaar zijn. Opzeggen moet even makkelijk zijn als een abonnement aangaan. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de consument maar twee keer hoeft te klikken om op te zeggen. Ook de vormgeving van een online-webshop mag consumenten niet op het verkeerde been zetten. Bijvoorbeeld als het onduidelijk is dat sommige bedrijven betalen voor een hogere plek in rangschikkingen.
Schijnkorting
ACM heeft al dan niet samen met andere Europese toezichthouders en de Europese Commissie verschillende bedrijven aangepakt. Wish stopte met schijnkortingen en prijspersonalisatie na actie van ACM. Influencers moesten stoppen met neplikes en nepvolgers na waarschuwing van ACM. Shopify gaat malafide webshops weren van het platform. Gezamenlijke Europese toezichthouders dwongen ook TikTok tot aanpassingen. Gebruikers moeten Amazon Prime voortaan in twee klikken op kunnen zeggen. ACM dwong webwinkel Sneakerstad te voldoen aan regels consumentenbescherming. Ook AliExpress paste zijn voorwaarden aan.