Voor organisaties is duurzaamheid noodzaak geworden. Waar voorheen organisaties streefde naar duurzaamheid omdat het goed was voor hun imago, voeren organisaties tegenwoordig ESG (environmental, social, en governance)-initiatieven door omdat het noodzakelijk is.
Alle grote Europese bedrijven en niet-Europese bedrijven die aanwezig zijn in Europa moeten vanaf 2024 verplicht gaan rapporteren over duurzaamheidsbeleid en prestaties. In april heeft de Europese Commissie het voorstel voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gepresenteerd. Deze regelgeving geeft bedrijven de opdracht om te rapporteren over de milieu- en sociale impact van bedrijfsactiviteiten, en verplicht om deze informatie te laten toetsen door een accountant. De richtlijn heeft als doel kwaliteit van informatie en transparantie over milieu- en sociale impact van bedrijven te vergroten, en zo de transitie naar een duurzame economie in lijn met het Parijse klimaatakkoord te ondersteunen. Voor veel bedrijven betekent dit dat zij snel aan de slag moeten om straks te voldoen aan deze verplichting. Geen wonder dat we steeds meer organisaties zien investeren in duurzaam ondernemen.
Data speelt een cruciale rol om successen te behalen met duurzaamheid. Door data te verzamelen kunnen organisaties met de nieuwste tools en technieken (bijna) realtime-analyses uitvoeren. Dergelijke analyses zijn ontwikkeld op basis van duurzame factoren, zoals energiegebruik of CO2 uitstoot, die organisaties de nodige voordelen opleveren. Daarnaast kunnen dergelijke analyses ook de impact van bepaalde activiteiten op het milieu meten. Maar denk ook aan geavanceerde analyses die controleerbare duurzaamheidscijfers creëren, gedreven door de bedrijfsvoering, om potentiële zakenpartners en klanten te laten zien dat hun duurzaamheidsinitiatieven simpelweg geen pogingen tot greenwashing zijn.
Meetbare doelstellingen
Om succesvol te zijn met data is het belangrijk rekening te houden met een aantal belangrijke factoren. Voordat je aan de slag gaat en écht ESG-waarde gaat creëren met data, is het belangrijk een concreet en praktisch plan te ontwikkelen met duidelijke meetbare doelstellingen. Deze doelstellingen moeten op lange termijn geïntegreerd worden met elk onderdeel binnen de organisatie. Leg daarnaast vast dat de doelstellingen regelmatig worden geëvalueerd, zodat het plan indien nodig is aan te passen aan de veranderingen.
Naast doelstellingen is het belangrijk om de juiste data te verzamelen. Creëer daarom een duidelijke basislijn met ruwe data, die aansluit op de vooraf bepaalde doelen. Op deze manier kunnen organisaties hun huidige impact meten, de voortgang volgen en eventuele aanpassingen doorvoeren. Dit vereist echter wel één registratiesysteem om de ESG-data te integreren en te beheren op basis van de opgestelde doelen. Hierdoor kan relevante data eenvoudig verzameld, gecorreleerd en geanalyseerd worden, zodat er analyses kunnen worden gemaakt om duurzame verbeteringen door te voeren. Om écht voordeel te bereiken, is het belangrijk om het registratiesysteem ook te integreren met alle onderliggende systemen die de verschillende afdelingen gebruiken. Door vervolgens feedbackloops te ontwikkelen, zijn data automatisch om te zetten naar acties om een duurzame transformatie te realiseren.
Zie het kledingbedrijf Carhartt dat gebruikmaakt van IBM Turbonomic om het verbruik van it-bronnen te verbeteren. Door zijn vm’s te automatiseren, wist het bedrijf het gebruik van resources met vijftien procent te verminderen. Ook de automobielindustrie past data toe om te verduurzamen. Ford werkt met het IBM Maximo Visual Inspection Platform dat ai en computervisie gebruikt om defecten tijdens het productieproces te detecteren en te corrigeren. Het opsporen van defecten in de productie is een cruciaal onderdeel van efficiëntie en afvalvermindering.
Bewijs van vooruitgang
Kortom, data zijn cruciaal geworden voor organisaties om hun ESG-doelstellingen te behalen. Nodig zijn een goede strategie en de juiste middelen om het verzamelen van gegevens te automatiseren en zo bewijs van vooruitgang te leveren. Op deze manier kun je data integreren met de dagelijkse werkzaamheden van de organisatie en een duurzame transformatie bewerkstelligen.
Maar gaan data ook onze planeet redden? Ik denk het niet, maar het drijft organisaties wel een stap in de juiste richting om uiteindelijk een route te vinden om duurzame ESG-waarde te creëren.
(Auteur Victoria Bunyard is cto bij IBM Benelux.)