Neem je bij het plannen van it-projecten macro-economische ontwikkelingen mee? Niet altijd waarschijnlijk, maar het zou wel verstandig zijn. Organisaties willen blijven investeren in digitale transformatie, maar worden daar nu ernstig bij gehinderd door de (voortdurende) krapte op de arbeidsmarkt. Hoe bereik je als it-team in turbulente tijden dan toch je doelen?
De wereldwijde investeringen in digitale transformatie lopen dit jaar op tot 1,8 biljoen dollar. Dat is de inschatting van de International Data Corporation (IDC). Vergeleken met 2021 is dat een groei van ruim zeventien procent. De verwachting is dat die groei in datzelfde tempo doorzet, in elk geval tot 2025.
De vraag is wel wie die digitale oplossingen gaat ontwikkelen, uitvoeren en implementeren. De vacaturegraad in Nederland is op dit moment het een na hoogst in de ict-industrie. In alle sectoren staan er nu 54 vacatures open voor elke duizend banen. In de ict zijn dat er maar liefst 89. Bij de overheid lopen it-projecten vast door het tekort aan it’ers. Zo’n 85 procent moet prioriteiten gaan stellen: er is immers niet genoeg capaciteit om tegelijkertijd aan meer it-projecten te werken. Bijna driekwart zegt flinke hinder te ondervinden in de organisatie. Veel organisaties moeten hun it-plannen noodgedwongen nog een keer tegen het licht houden.
Wat kunnen it-beslissers doen om toch hun doelen te behalen?
5 tips
- Geef voorrang aan projecten die sneller waarde opleveren
Zelfs in goede tijden kan het weleens onduidelijk zijn wat investeringen in it precies opleveren voor de business en organisatie. In tijden van personeelskrapte en strijd om prioriteiten worden it-investeringen met argusogen bekeken. Kies juist voor projecten die sneller iets opleveren en maak de opbrengsten bij elk deelproject duidelijk.
- Maak processen efficiënter
Er zit vaak lucht en ruis in interne processen. Als alles goed gaat en iedereen druk is met het binnenhalen van opdrachten en verkopen, is er weinig aandacht voor het stroomlijnen van processen. Als de business vertraagt, biedt dat tijd en de gelegenheid om processen soepeler en efficiënter te maken.
- Zet je klant op één
Een klant heeft in principe de leveranciers voor het uitkiezen. Bied je klant dus extra voordelen en mogelijkheden, en zorg ervoor dat je jezelf onmisbaar maakt voor je klant. Creëer en lever gebruiksvriendelijke oplossingen; je klant is ook op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en efficiënter te maken.
- Investeer in je medewerkers
Stimuleer en ondersteun je medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Zij zien dat de organisatie in hen blijft investeren, dat geeft hen erkenning en vertrouwen. Dat is goed voor het behoud van talenten. Bovendien kan dan hun productiviteit stijgen.
- Maak gebruik van de technologie
We leven in een tijd waarin er een groot aanbod aan technologie is om organisaties op allerlei manieren te helpen. Dat brengt het risico mee dat het it-landschap zich uitbreidt, complexer wordt en nauwelijks meer te beheren is. Het is de kunst om de complexiteit van het it-landschap terug te brengen en toch te profiteren van geavanceerde technologie dankzij een gebruiksvriendelijk integratieplatform en slimme automatisering waardoor ook compacte it-teams zelf (low-code of no-code) alles kunnen inregelen en aansluiten. Daardoor kun je meer doen met minder middelen en mensen. De juiste technologie kan bij alle vier de punten hierboven bijdragen aan succes.
Onmisbaar
Wat betreft het soort it-projecten, is het logisch om voorrang te geven aan integratieprojecten. De integratie van data en processen levert zoveel voordelen op in efficiency en kosteneffectiviteit. Bovendien leidt het samenbrengen van data tot betere inzichten en dat is cruciaal voor de kwaliteit van de besluitvorming. Een integratieplatform-as-a-service (ipaas) is daarbij haast onmisbaar, om de voordelen van integratie in efficiency en betere besluitvorming echt te benutten. Dan is het van belang dat het platform op een heel gebruiksvriendelijke manier processen stroomlijnt en effectiever maakt. En dankzij low-code en automatisering medewerkers in staat stelt om eenvoudig zelf applicaties en systemen te integreren.
Als er veel wordt gevraagd van it, de omgeving onrustig is en de talenten schaars zijn, dan is het belangrijk dat het it-landschap de zaken niet nog ingewikkelder maakt. Juist een schaalbaar en toekomstbestendig it-platform, dat integratie en beheer eenvoudig maakt, helpt dan om met vertrouwen en rust door woelige tijden te navigeren.