Het werkplezier van personeel wordt sterk bepaald door de beschikbare it-middelen. Sterker, uit onderzoek blijkt dat 43 procent van de werknemers in Nederland gefrustreerd is door de it van hun werkgever, en dat achttien procent zelfs overweegt om daarvoor hun baan op te zeggen. Reden te meer om als organisatie te sturen op digital employee experience.
Als je het leven van je medewerkers aangenamer wilt maken, is het belangrijk een goed beeld te krijgen van hun gebruikerservaring. Dat kan je doen met traditionele vragenlijsten, met specifieke software voor het meten van employee experience, of met een geïntegreerde optie in een it-beheerplatform. Het grote voordeel van het meetbaar maken van deze digital employee experience, is dat je het kunt gebruiken om de ervaring van je medewerkers te verbeteren. Dat maakt hun werk leuker, maar er zijn nog meer voordelen.
Focussen
- Productiviteit werknemers verbeteren
Technische problemen zijn de grootste productiviteits-killers. Haperende software of slecht ingerichte processen onderbreken de aandacht van gebruikers en hinderen hun productiviteit. Het duurt soms wel twintig minuten om na een technisch probleem weer op een taak te kunnen focussen.
Uit het ‘2022 Digital Employee Experience Report‘ blijkt dat maar liefst 48 procent van de Nederlandse respondenten gelooft dat ze productiever zouden zijn als ze betere technologie tot hun beschikking hadden. Op dat gebied valt dus heel veel productiviteitswinst te behalen.
- Ondersteunen hybride werken
Nu thuiswerken en allerlei hybride werksituaties steeds meer de norm worden bij bedrijven, is het belangrijk dat de werkervaring op kantoor en externe situaties niet mijlenver uit elkaar ligt. Door de digital employee experience te meten, bijvoorbeeld voor zowel lokale applicaties op kantoor als de saas-apps die thuis worden gebruikt, kan je precies in kaart brengen waar en waardoor de gebruikerservaring soms slechter is. Dit kan afhankelijk zijn van de gebruikte software, maar ook de prestaties op uiteenlopende netwerken en hardware. Door de digital employee experience te meten, worden deze problemen zichtbaar en kan je hybride werksituaties beter ondersteunen.
- Beveiligingsrisico’s verlagen
Beveiliging blijkt vaak een negatieve impact te hebben op de productiviteit van werknemers, en daarmee de digital employee experience. Als zij bijvoorbeeld op drie verschillende applicaties moeten inloggen om hun werk te kunnen doen, zullen ze eerder geneigd zijn de beveiliging te omzeilen. Ze gaan dan gevoelige gegevens naar allerlei (gratis) webdiensten versturen, of ze verhinderen de installatie van belangrijke beveiligingsupdates. Als de beveiliging hun productiviteit niet beperkt, zullen medewerkers veel tevredener zijn en minder in de verleiding komen om de maatregelen te omzeilen. Een goede geïntegreerde digital employee experience-oplossing zal daarom altijd sturen op het minimaliseren van frictie door beveiligingsmaatregelen, zoals inlogschermen, het installeren van softwarepatches en het scannen naar malware.
- Talent aantrekken en behouden
Moderne kantoormedewerkers zijn heel bedreven in het gebruik van technologie. Hun standaarden liggen daarom heel hoog, ook wat betreft de it-middelen die een werkgever ter beschikking stelt. Bij hen moet je niet aankomen met een oude Windows 7-laptop, een antiek erp-pakket of een wirwar aan slecht geïntegreerde bedrijfsapplicaties. We leven inmiddels in een werknemersmarkt, en het komt dan ook regelmatig voor dat professionals uit frustratie over de it-middelen hun ontslag indienen. In Nederland blijkt 43 procent van werknemers met deze frustratie te kampen, en achttien procent overweegt zelfs zijn of haar baan hiervoor op te zeggen. Door dit meetbaar te maken, kan je die situatie verbeteren, en ben je beter in staat om werknemers te behouden en nieuw talent aan te trekken.
- Werk systeembeheerders verlichten
Door een beheertool te gebruiken met geïntegreerde digital employee experience-meting, kan een it-afdeling efficiënter werken. Veel voorkomende helpdeskverzoeken van werknemers over apparaten en applicaties slokken vaak de meeste tijd op, vaak omdat ze handmatig gediagnosticeerd en opgelost worden. Met een digital employee experience-platform kan je dit soort problemen veel sneller in kaart brengen door middel van intelligente dataverzameling en -analyse, om vervolgens de oorzaken te vinden en deze snel en – waar mogelijk – geautomatiseerd op te lossen. Dit verlicht het werk van de beheer- en support-teams, waardoor ze meer tijd overhouden voor strategische projecten en persoonlijke aandacht voor werknemers.
Strategische doelen nastreven
Het goede nieuws is dat er innovatieve beheertechnologieën beschikbaar zijn waarmee je de digital employee experience kunt meten en verbeteren. Daarmee kan de it-afdeling zijn gebruikers veel beter ondersteunen, ongeacht waar ze werken. En zo kan de it-afdeling ook een veel strategischere rol gaan spelen. Want, zoals inmiddels is gebleken, kan het verbeteren van de digital employee experience meerdere positieve effecten hebben voor de organisatie als geheel. In die zin kan het geen kwaad om nauwer samen te gaan samenwerken met het management om gezamenlijke doelen na streven. Denk aan het verbeteren van de productiviteit en de bedrijfsresultaten tot het aantrekken en behouden van personeel. Zeker nu hybride werken de standaard lijkt te worden, is het optimaliseren van de digital employee experience de belangrijkste factor om dit tot een succes te maken.
(Auteur Robert de Jong is sales director Northern Europe bij Ivanti.)