Digitoegankelijk, een kenniscentrum binnen Logius, komt met een dashboard waarop in één oogopslag te zien is hoe het ervoor staat met de digitale toegankelijkheid van overheids-apps en -websites. In het eerste kwartaal van 2023 moet dat paneel gereed zijn.
Digitoegankelijk laat als leverancier van generieke ict-voorzieningen binnen het Rijk met het dashboard zien in hoeverre organisaties aan de wettelijke verplichting voor digitale toegankelijkheid voldoen. Het dashboard combineert automatisch informatie uit verklaringen van overheidsorganisaties, en presenteert die vervolgens in een overzicht. Dat helpt organisaties meer grip te krijgen op hun toegankelijkheidsbeleid.
Ook voor toezichthouders biedt het dashboard handvatten. ‘Zij kunnen eenvoudiger beoordelen of een organisatie voldoet aan de wetgeving rond digitale toegankelijkheid. Mocht het nodig zijn, dan kan een toezichthouder op basis van dat oordeel actie ondernemen’, aldus Logius.
Verplicht
Sinds 2018 zijn overheidsorganisaties wettelijk verplicht om verklaringen op te stellen over de toegankelijkheid van hun websites en apps. Tot nu toe waren de verklaringen afzonderlijk via een register in te zien. Een totaalbeeld per organisatie ontbrak evenwel. In het nieuwe dashboard wordt getoond hoeveel verklaringen een organisatie in totaal heeft afgegeven, en welk deel van die verklaringen een bepaalde status heeft.
Logius: ‘Overheidsorganisaties werken hard aan de digitale toegankelijkheid van hun kanalen. Maar het gaat niet altijd snel genoeg. Daardoor kunnen burgers soms niet meedoen in de digitale samenleving. Zij worden buitengesloten als informatie en diensten voor hen niet toegankelijk zijn.’ Het ministerie van BZK zet daarom extra in op ondersteuning en toezicht op het gebied van digitale toegankelijkheid. Zo komt er praktische hulp voor overheidsorganisaties die moeite hebben om aan de verplichting te voldoen. Daarnaast werkt Digitoegankelijk aan toezicht op naleving van de wettelijke eisen.
Noodklok
Het dashboard is één van de plannen van staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering, Alexandra van Huffelen. Zij presenteerde eerder een stappenplan om de digitale toegankelijkheid van overheids-apps en websites te versnellen.
In juli van dit jaar luidde kennisplatform APPT, dat opkomt voor de belangen van personen met een beperking, de noodklok. Van de bijna zeshonderd overheidsapps voldoet volgens hen net iets meer dan een procent aan alle eisen voor toegankelijkheid.