De FNV heeft het eindbod van VodafoneZiggo voor een nieuwe cao naast zich neergelegd. De vakbond vindt het zelfs zo slecht dat het niet eens aan de leden is voorgelegd. VodafoneZiggo is teleurgesteld in de vakbond. Volgens het telecombedrijf ligt er wel een goed voorstel op tafel.
Vakbond FNV gaat wel in gesprek met de werknemers om samen te beslissen welke vervolgstappen zij willen nemen om tot een beter resultaat te komen. Volgens bestuurster Geeta Heera verhoogt VodafoneZiggo de prijzen voor zijn klanten en keert het hoge bedragen aan de aandeelhouders uit, maar gaan alle werknemers er structureel meer dan tien procent op achteruit in koopkracht. ‘Dat is belachelijk, daar gaan wij niet mee akkoord.’
Een groot struikelblok is het salaris van de medewerkers. De FNV noemt het bittere noodzaak dat de lonen meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie), zodat iedereen zijn boodschappen en rekeningen kan blijven betalen. Verder wil de vakbond dat werknemers er ook echt op vooruitgaan en vraagt zij honderd euro bruto per maand erbij ongeacht de hoogte van het salaris (‘vooral goed voor de lage en middeninkomens’). Tot slot moet het minimum uurloon naar veertien euro bruto, aldus de FNV.
Componenten
De huidige cao liep eind vorig jaar af. VodafoneZiggo stelt een nieuwe cao voor van twee jaar met verschillende componenten in het loonbod. Deze moet ingaan per 1 januari 2022. De FNV wil een cao voor anderhalf jaar. Afgelopen 13 oktober vond een nieuwe onderhandelingsronde plaats.
In een reactie laat VodafoneZiggo weten dat het met drie bonden onderhandelt: CNV Connectief, de Unie en inderdaad de FNV. ‘Als een akkoord op ons voorstel wordt bereikt dan merken de bijna zevenduizend cao-medewerkers van VodafoneZiggo eind dit jaar het eerste concrete resultaat: Iedereen ontvangt een eenmalige uitkering van duizend euro netto, voor fulltime-medewerkers, uitbetaald in twee delen: december 2022 en januari 2023’, stelt woordvoerder Ton Boon.
‘Ook gaan medewerkers in het voorstel structureel tussen de 6,5 en 10 procent er op vooruit’, vervolgt hij. ‘Daarnaast zijn verbeteringen in arbeidsvoorwaarden voorgesteld op het gebied van hybride werken, ouderschapsverlof en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. VodafoneZiggo is van mening dat er met dit nieuwe cao-voorstel een aanbod op tafel ligt dat goed past binnen ons totale arbeidsvoorwaardenpakket.’
In november worden de resultaten door De Unie via een eigen evaluatietool (het Digi-c-model) aan alle medewerkers van VodafoneZiggo en door CNV Connectief aan hun leden ter stemming voorgelegd. De afkeuring van het eindbod door de FNV komt volgens zegsman Boon niet onverwacht maar ‘de kwalificatie die de vakbond het nu geeft, is wel teleurstellend. We wachten de uitkomsten van de andere stemmingen af.’
Reactie FNV [UPDATE]
Volgens FNV-bestuurster Heera ziet het loonbod van VodafoneZiggo er op het eerste gezicht goed uit, maar dat het na doorberekening fors tegenvalt. Naast het door eerder aangehaalde bezwaar dat de voorgestelde salarisverhogingen lang niet voldoende zijn om het koopkrachtverlies door de inflatie te compenseren, somt zij nog de volgende punten op:
– Een deel van het loonbod betreft een verhoging van de salarisschalen (zowel het minimum als het maximale salaris). Dit ziet de FNV als normaal onderhoud van het loongebouw, zodat werknemers hun loonperspectief dat zij hadden, blijven behouden. Heera: ‘Wat is loonperspectief? Heel simplistisch gezegd: stel dat iemand nog 400 euro in zijn salarisschaal kan groeien, dan behoud je die mogelijkheid ook in de toekomst. Bovendien zorgt dit er ook voor dat je als werkgever aantrekkelijk blijft in de markt qua beloning’.
– Doorgroei door de loonschaal. Heera: ‘Ons uitgangspunt is dat wanneer je kennis en ervaring toenemen in een functie je individuele loon hoort mee te groeien. Je wordt immers beter in je werk.’
– Eenmalige uitkeringen. Heera: ‘Daarbij gaat het niet om structureel loon, hier bouwen de werknemers bijvoorbeeld geen pensioen over op.’