Ik las dat we volgens Thierry Baudet worden geregeerd door reptielen. Ik vroeg me af: hoe weet hij dat? Van wie heeft hij dat gehoord? Waarom heeft hij informatie die wij niet hebben? Zit hij zelf in het complot? Maar om iedereen gerust te stellen: we worden niet geregeerd door reptielen maar door heel slechte ict.
Zo heeft de regering bepaald dat we in november en december allemaal 190 euro van onze brandstofrekening terugkrijgen. Dus niet alleen burgers die het nodig hebben, nee, iedereen in Nederland. Ook alle ict’ers die dat geld niet nodig hebben. Sinds ik zonnepanelen heb en mijn brandstofcontract voor vijf jaar vast heb staan, betaal ik niet eens 190 euro aan energie per maand.
Maar het kan niet anders. Het is op korte termijn niet mogelijk en qua ict te veel werk om onderscheid te maken tussen mensen die het nodig hebben en mensen die zes keer per jaar op vakantie gaan. Om deze reden krijgen miljonairs, als ze de juiste leeftijd bereiken, ook gewoon AOW. Met dat geld drogen ze na het plassen hun handen af.
Salaris
Jammer is dat. Net zoals mensen met een hoog salaris dezelfde boetes betalen als mensen met een laag salaris. Een boete voor iemand met een laag inkomen is dus relatief vele malen hoger dan voor iemand met een hoog inkomen. Dit schijnt ook lastig te zijn. Terwijl ik dan denk: waarom koppel je de boete niet aan het type auto? Rij je in een Opel Kadet uit 1999, dan betaal je een paar tientjes. Rij je een nieuwe BMW, dan krijg je een boete van een paar honderd euro en drie weken rijontzegging. Moet je maar niet in een dikke BMW rijden.
Wat dat betreft zou ict de wereld juist een stukje eerlijker kunnen maken. Want we zijn tenslotte allemaal mensen. Of reptielen, dat kan natuurlijk ook.
Waarom kan het in Finland wel, de boetes lopen daar via de fiscus die bepaalt aan de hand van je belastbaar inkomen de hoogte van de boete, Bill Gates is daar dan zwaar het lul als ie in Finland gepakt word voor te hard rijden.
Het ligt niet aan het instrument, de ICT, maar aan de politiek en de uitvoerende organisatie, de belastingdienst. Min of meer eens met dit verhaal, tot de opmerking over het autotype en de voorgestelde koppeling met de boete. Ook hier, het instrument, de auto is niet relevant. Gelukkig dat in geval van moord de straf niet wordt bepaald door de grootte van het geweer. Klein strafje in geval van een moord met kleine revolver? Nee dus.
Helemaal eens met de opmerking van Tom Wijdeveld, met als aanvulling dat bovendien het type auto niets zegt over het inkomen van de bestuurder. En bovendien wat zo simpel lijkt, dat is het vaak toch niet denk aan bv de lease auto of geleende auto.
Er is zelfs veel te zeggen om voor eenvoud te kiezen, maar dan wel consistent (bv iedereen compenseren met 190 Euro, maar wel binnen een raamwerk waarin mensen met een hoog inkomen ook meer belasting betalen, zodat onder de streep het nog steeds eerlijk blijft). Mijns inziens ligt daar de echte (politieke) uitdaging, namelijk om zaken eenvoudig te maken en te houden.
P.s. een Opel Kadett uit 1999 bestaat niet 🙂
Koppelen aan de grootte van een auto is misschien niet wenselijk. Maar toch – de grootte van de auto zegt wel iets over het inkomen van de kentekenhouder. Danwel het inkomen van de feitelijke bestuurder als de kentekenhouder een leasemij is. En mijn inschatting is dat dat bedoeld is/was.
Dus zoiets als hoe hoger het laatst bekende jaarinkomen, hoe hoger de boete of hoe lager de subsidie (in welke vorm dan ook). Is dat inkomen niet meer actueel? Dan bezwaar aantekenen met de nodige bewijsstukken waaruit dat blijkt.
“Zo heeft de regering bepaalt”….?
Ik ben principieel tegen alle ‘nivellerende’ maatregelen.
De clown van Computable geeft in z’n column steeds vaker blijk van een tekort aan kennis over het IT domein, het is de data die bijt….
De minister-president die ONDER EDE verklaart geen weet te hebben van een memo welk gewoon in het bezit is van de parlementaire commissie maakt wel duidelijk dat we bestuurt worden door een fenotype met gespleten tong. En ja, reptielen hebben ook vaak een gespleten tong hoewel ik me niet verbind aan de gedachten van TB. Ik hou nu eenmaal van de vrije gedachte welke om discussie gaat want is het hele stelsel van boetes niet gewoon het verdienmodel van katholieke kerk in een nieuw jasje?
Ik beken schuld dat ik ook weleens te hard rij, het terugbrengen van de maximale snelheid van 130 naar 100 gaat tenslotte om een gedragsexperiment. En boetes hierin zijn als de eerdere aflaat van de katholiek kerk want de geneugten van de IT maken duidelijk dat er statistisch geen grotere risico’s zijn hoewel de uitstoot natuurlijk wel verschilt tussen de gesubsidieerde Tesla en de BMW.
Oja, we kunnen heel precies voor een ieder inzichtelijk maken waar deze recht op heeft als het om energie gaat maar het schijnt dat daarmee grondwettelijke rechten geschonden worden. De politieke column die vooral om de klokken zonder klepels gaat zou eens moeten kijken naar wat er allemaal binnen de dijken gebeurt voordat we de wereld een beetje eerlijker willen maken.