Vooraanstaande mediaorganisaties starten een onderzoek naar een nieuwe data-infrastructuur die de privacy moet beschermen en tegelijk meer gepersonaliseerde diensten en advertenties mogelijk maakt. DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network zetten hun kaarten op een persoonlijke datakluis.
Twee prominente ‘omroepbazen’ gaan de samenwerking aansturen. Martijn van Dam, die als bestuurder bij de NPO stopt, moet het project van de grond tillen. Hij doet dat samen met Arno Otto, chief transformation officer van Talpa Network. Beiden worden bestuurder bij de Stichting Nederlandse Datakluis die de supervisie krijgt over de nieuwe decentrale data-infrastructuur.
Betrokken omroepen en uitgevers delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van gebruiker zelf. Met een datakluis kan de gebruiker de volledige controle over de toegang tot diens gegevens krijgen. Deze kan straks zelf bepalen wat hij of zij wil delen met wie, wanneer en voor hoelang.
Om het onderzoek en de ontwikkeling te kunnen financieren, wordt een aanvraag voorbereid voor het Nationaal Groeifonds. Van Dam geldt als de motor achter innovatie bij de publieke omroep. Volgens Tjibbe Joustra, voorzitter van de raad van toezicht van NPO, is de digitale strategie van NPO de afgelopen jaren onder zijn leiding aanzienlijk versterkt.
Enige reden hiervan is om nóg meer en nog gerichter reclames te kunnen afvuren op TV-kijkers
tijdens zinloze zendtijdvulling over treintjes, ballonnetjes, legosteentjes, boulevard-pulp en reality-progamma’s over randdebielen.
DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network als hoeders voor onze privédata 🙂
en dan straks weer John de Mol die op tv komt uitleggen : ik wist van nix want niemand zei me wat..
Wat een kortzichtige visie van Dino want hoe zit het eigenlijk met dit forum?