Het bedrijfsleven ontmoette de afgelopen twee jaar stevige tegenwind. Een pandemie, een oorlog, problemen met de supply chain, inflatie. Met als effect dat een bedrijf runnen fors duurder en uitdagender is geworden. Om de kosten te drukken en de efficiëntie te verhogen, wenden veel bedrijven zich tot automatisering en cloudtechnologie in de hoop onmiddellijk en in alle geledingen van de organisatie meerwaarde te creëren.
De gelijkenis tussen het begin van de pandemie en deze nieuwe fase van wereldwijde onzekerheid is treffend. Bedrijven die tijdens de gezondheidscrisis hun digitale transformatie versnelden, konden naar een hogere versnelling schakelen en kwamen er sterker uit. En vandaag is dat nog steeds zo.
Volgens onderzoek van Accenture verdubbelden leidende bedrijven hun investeringen in technologie in 2020 en 2021. Hierdoor groeien ze nu vijf keer sneller dan bedrijven die achterlopen. Het onderzoek wees ook uit dat er een nieuwe groep van bedrijven ontstond die grote sprongen voorwaarts maakt. De bedrijven die tijdens de pandemie meer dan twee keer zoveel processen voor digitale transformatie aanpakten, groeien nu vier keer sneller dan de achterblijvers en dichten de kloof met de leiders.
In het huidige, dure klimaat investeren bedrijven best in digitalisering om de efficiëntie en winstgevendheid te verhogen, innovatie te stimuleren en concurrentievoordeel te verzekeren.
Koopvoorkeuren
Volgens Statista bedragen de wereldwijde uitgaven voor de twee belangrijkste vormen van bedrijfsautomatisering – te weten robotisering en intelligente procesautomatisering – dit jaar naar verwachting 19,3 miljard dollar. Twee jaar geleden was dat nog 13,6 miljard dollar. De impact is ingrijpend en beïnvloedt onze manier waarop we werken en klanten bedienen.
Grote internationale fabrikanten en retailers gebruiken ai en machine learning om het beheer van de toeleveringsketen te herbekijken, om de stijgende prijzen van leveranciers effectief te beheren en om te bepalen hoe het best is te voldoen aan de koopvoorkeuren van klanten.
Om te blijven concurreren, moeten bedrijven bij elke interactie een ongelooflijke klantervaring creëren. Voor detailhandelaren betekent dit dat ze digitaal moeten werken tijdens het volledige fysieke en virtuele winkeltraject om hun klanten naadloze en gepersonaliseerde ervaringen te bieden.
Overal in de publieke sector, van het beheer van vaccindistributie tot callcenteractiviteiten, hebben overheden en burgers uit eerste hand de kracht gezien van wat technologie voor hen kan doen: digitale diensten van hoge kwaliteit leveren, efficiëntie en kosteneffectiviteit bevorderen.
Automatisering speelt ook een belangrijke rol bij de betrokkenheid van werknemers, doordat ze minder tijd kwijt zijn aan repetitieve taken en werknemers in staat stellen zich te richten op meer strategische activiteiten. Samenwerkingstechnologie laat ons anders kijken naar de manier waarop teams samenwerken, hun mensen organiseren en een betere klantervaring bieden in deze digitale- en always-on-wereld.
Sonos is een mooi voorbeeld. Door gebruik te maken van technologie was deze specialist in geluidservaring in staat om zijn digitale winkelmogelijkheden te transformeren en meer gepersonaliseerde klantervaringen te leveren vanaf elke locatie. Als gevolg daarvan was het bedrijf in staat om zijn direct-to-consumer-business op een jaar tijd met ruim tachtig procent te laten groeien, terwijl het agenten de tools gaf die ze nodig hadden om dezelfde geweldige service online te leveren die klanten in de winkel ervaren.
Het zijn dit soort ervaringen waar bedrijven naar op zoek gaan om de loyaliteit van klanten en werknemers te stimuleren en de bottom-line te helpen beschermen.
Betere veerkracht
In de digitale economie zullen de bedrijven die zich het snelst aan veranderingen aanpassen, het goed doen. Naarmate de disruptie aanhoudt, willen ceo’s die voorheen hun digitale strategie delegeerden, vandaag rechtstreeks de leiding nemen.
Of het nu gaat om bedrijfsprestaties, de paraatheid van werknemers, maatschappelijke rechtvaardigheid of klimaatverandering, technologie is van fundamenteel belang om op al deze gebieden efficiëntie en een slimmere uitvoering te bewerkstelligen.
We kunnen de toekomst niet voorspellen. Maar we kunnen wel strategisch te werk gaan en een betere veerkracht opbouwen. Op elk niveau en in elke afdeling kunnen we efficiëntie anders gaan benaderen. We zetten ons in voor voortdurende innovatie om de problemen van klanten op te lossen, een naadloze dienstverlening te garanderen en ons aan te passen aan de veranderende prioriteiten van klanten. Dit zal op zijn beurt kansen bieden voor succes op lange termijn.