Het Nederlandse online videospel met bijbehorend lesmateriaal: Hackshield, dat acht- tot twaalfjarigen weerbaar moet maken tegen cybercriminaliteit, breidt uit naar België en Curaçao. De gemeente Zwijndrecht in België heeft de primeur. Ook vanuit Curaçao is er interesse van gemeenten om aan te sluiten bij het publiek-private initiatief.
Dat werd vrijdag 14 oktober bekend tijdens het tweede Hackshield Giga-evenement in het theater bij het hoofdkantoor van softwarebedrijf Afas in Leusden. In de middag vulde dat theater zich met bijna zeshonderd scholieren uit verschillende plaatsen in Nederland. Die zogenoemde cyberagents komen uit klassen met leraren die actief zijn op het gebied van mediawijsheid. Ze hebben zich via gemeenten, School TV en andere cyberinitiatieven bij Hackshield aangesloten en aangemeld voor het evenement. Op dit moment zijn er 86.000 leerlingen met een account. De makers van het spel leggen de lat hoog. Ze willen op termijn één miljoen leerlingen bereiken.
Het ochtendprogramma was speciaal gericht op allerlei partijen die zich aansluiten bij het initiatief. Onder andere Hans de Vries, directeur van het Nationaal Cyber Security Center (NCSC), zegde toe Hackshield te ondersteunen. ‘Cyberburgermeester’ Astrid Nienhuis van de gemeente Heemstede, die met een groep collega-burgemeesters samenwerkt op het gebied van cyberweerbaarheid, ontving twee ministers uit Curaçao waar ook interesse is voor het lesprogramma en het spel.
Inmiddels is ongeveer de helft van de Nederlandse gemeenten aangesloten bij Hackshield. Afhankelijk van het aantal inwoners betalen zij een bijdrage die door de makers van Hackshield wordt gebruikt voor doorontwikkeling van het spel dat gratis gespeeld kan worden.
Hackshield
Hackshield is opgezet door het Amsterdamse bedrijf Flavour dat zich richt op applied gaming, ofwel het spelenderwijs leren, veranderen en activeren van mensen via online games en storytelling.
Hackshield bestaat uit een videospel en een achtdelig lespakket rondom digitale geletterdheid en weerbaarheid tegen cybercriminelen. Het doel is om basisscholieren bewust te maken van de mooie én donkere kanten van internet. Bedenker Tim Murck heeft zich van begin af aan er op gericht om de speler van het spel neer te zetten in de rol van een probleemoplossende held. Het is de bedoeling dat kinderen hun ouders, vrienden, opa’s, oma’s en kennissen voorlichten over de kansen en gevaren van internet.
Afgelopen jaar is de menustructuur van het spel volledig aangepast en tijdens het evenement werd een nieuw karakter gepresenteerd. Ook werken de makers aan een modus waarin met meerdere spelers tegelijk met elkaar het spel kunnen spelen (multi-play).
Computable Award
Het spel, dat in 2019 een Computable Award won, is gegroeid en er wordt constant nieuwe content aan toegevoegd die aansluit op de actualiteit. Partijen als de Rabobank, SIDN en Interpolis leveren via fondsen en met expertise hun medewerking aan het project. Het initiatief kan ook rekenen op hulp van bijvoorbeeld gedragswetenschappers van de politie en onderwijsdeskundigen.
Hackshield is begonnen omdat volgens de makers en betrokkenen in het huidige curriculum van het basisonderwijs te weinig plek is voor mediageletterdheid. De groep wil op een positieve manier aandacht besteden aan digitalisering en cyber-onderwerpen.