Rabobank ontwikkelt voor zakelijke klanten een online-distributiekanaal met 'embedded services'. De bank gaat financiële diensten aanbieden op businessplatforms waar ondernemers dagelijks aanwezig zijn om hun bedrijf te runnen. Als de klant een financiële dienst nodig heeft, is Rabobank meteen ter plaatse.
Met dit nieuwe distributiekanaal speelt de bank in op de opkomende platformeconomie. Ondernemers worden voor hun zakelijke activiteiten steeds actiever op verschillende business-platforms. Om het hen zo makkelijk mogelijk te maken bij het runnen van hun bedrijf, biedt Rabobank financiële diensten en identificatieproducten digitaal aan via deze online-platforms. Ondernemers kunnen daar met een paar klikken een lening aanvragen vanuit hun boekhoudpakket. Het geld staat dezelfde dag nog op de rekening, aldus de bank.
Lid van de groepsdirectie Kirsten Konst: ‘Vroeger deden klanten hun zaken in een bankfiliaal. Later kwamen daar een website en app bij. En nu is de Rabobank ook te vinden op online-platforms.’
Een voorbeeld is de samenwerking met Bizcuit op het gebied van financieringen: ondernemers kunnen binnen één minuut een nieuwe financiering bij de Rabobank aanvragen, zonder daarvoor de Bizcuit-ondernemers-app te verlaten. Als een ondernemer ziet dat de cashflow tegenvalt, dan is het voorfinancieren van een factuur een makkelijk en snelle optie. Door de koppeling met boekhouding en betaalrekeningen, ziet een ondernemer binnen de Bizcuit-app direct hoeveel financiering mogelijk is, en hoeft daarvoor dus niet apart naar een bankfiliaal of website om daar een aanvraag te doen.