Om het gebruik van apps te monitoren en te optimaliseren, zetten bedrijven in op mobile app analytics. Deze analyse biedt productmanagers meer inzicht zodat ze weloverwogen zakelijke beslissingen kunnen nemen; ontwerpers en technische teams krijgen feedback om het gebruiksgemak van de app te optimaliseren; en marketingteams krijgen nieuwe inzichten om klanten te behouden en om nieuwe klanten aan te boren.
Mobile app analytics kent een aantal uitdagingen waar rekening mee gehouden moet worden. Zo worden bij mobile app analytics data op een andere manier verzameld dan bijvoorbeeld bij een website en is er vaak specifieke software nodig. Ook kan het lastig zijn om de kwaliteit van de verzamelde data te bewaken. Dat is wel belangrijk, want onoverzichtelijke of ‘biased’ data kunnen leiden tot verkeerde uitkomsten. Een laatste – maar zeer belangrijk – punt waar rekening mee gehouden moet worden, is privacy. Dit betekent vaak dat het verzamelen van data beperkt(er) wordt.
Omgaan
Mobile app analytics zijn dus te gebruiken om erachter te kunnen komen hoe gebruikers omgaan met de app. Maar hoe wordt de kwaliteit van de dataverzameling bewaakt? Waarop moet gelet worden om gebruikers beter te begrijpen? En hoe kunnen apps geoptimaliseerd worden? Hier een aantal tips.
- Begin zo vroeg mogelijk met implementeren van mobile app analytics
Als analytics al tijdens de testfase van de app worden opgenomen, dan kan dit helpen om erachter te komen waar de eerste gebruikers vandaan komen. Ook kan het helpen om in een vroeg stadium bugs te identificeren en is het mogelijk om een app sneller te optimaliseren.
- Kies het juiste mobile app analytics-platform
Er zijn veel gratis en betaalde platforms, elk met sterke en zwakkere kenmerken. Hier is een vergelijking te vinden van de zes populairste platforms, om de beste keuze te kunnen maken.
- Zorg ervoor dat je voldoet aan geldende privacyvoorschriften en -richtlijnen
Privacy is vaak geen prioriteit tijdens de beginfase van de ontwikkeling van een nieuwe app. Het is echter verstandig om vanaf het begin ervoor te waken dat de app voldoet de privacyregels. Door dit te doen, bespaar je in een latere ontwikkelingsfase tijd en dus geld.
Het is ook verstandig om de hoogste standaarden van data-anonimisering toe te passen, om data van gebruikers goed te beschermen. Denk ten slotte aan waar de analytische gegevens worden opgeslagen, vooral voor Europese bedrijven is dit belangrijk. Recente beslissingen van verschillende Europese gegevensbeschermingsautoriteiten duiden erop dat Google Analytics binnenkort mogelijk verboden wordt in de EU. De reden hiervoor is dat Google een Amerikaans bedrijf is en de gegevens van inwoners van de EU naar Amerikaanse servers stuurt, waardoor ze beschikbaar worden voor toezicht door Amerikaanse autoriteiten. Dit is in strijd met de privacynormen die zijn vastgelegd in AVG/GDPR. Om hieraan te voldoen, kan je het beste kiezen voor in de EU gevestigde alternatieven die gegevens hosten op EU-servers.
- Identificeer doelstellingen en kpi’s
Om relevante data te verzamelen is het noodzakelijk om doelstellingen en kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s) vast te stellen. Wanneer de doelstellingen duidelijk zijn, is er meer aandacht te besteden om deze doelstellingen te halen. De volgende vragen zijn handig om jezelf te stellen bij het vaststellen van doelstellingen en kpi’. Wat wil je bereiken met je app? Is je doel om verkeer te genereren, het aantal in-app-aankopen te verhogen of om de retentie van gebruikers te verbeteren? En hoe weet je wanneer je je doelen hebt bereikt?
- Bedenk een trackingplan
Het voorbereiden van een trackingplan is essentieel voor mobile app analytics. Bepaal welke gebeurtenissen en data verzameld behoren te worden en welke juist niet. Communiceer dit plan ook helder met het analytics-team.
- Definieer de klantreis
Het is van grote waarde voor mobile app development om de klantreis te weten. Weten waar in een aankoopproces klanten afhaken of stoppen is waardevol. Het biedt inzicht in wie je gebruikers zijn, waar ze vandaan komen en waar ze naar zoeken. Met deze kennis is het mogelijk om de app te optimaliseren.
- Segmenteer gebruikers
Je kunt je meest waardevolle klanten identificeren door segmentatie toe te passen binnen je mobile app analytics. Dat geeft een beter inzicht in de acties die het engagement, de retentie of de conversie van gebruikers verbeteren. Als je eenmaal begrijpt wat klanten naar de app brengt, kan je deze segmenten gebruiken om meer waardevolle klanten aan te trekken.
- Optimaliseer gebruikerservaring
Mobile app analytics kunnen gebruikersproblemen in apps identificeren. Met deze kennis kan de app geüpdatet worden om zo de app te verbeteren en zo de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.
- Monitor in-app-aankopen
Hoewel apps soms gratis te downloaden zijn, bieden ze vaak de mogelijkheid om in-app aankopen te doen. Houd de aankopen goed in de gaten en pas mobile app analytics toe. Het kan je helpen om de juiste prijzen te hanteren en om marketing campagnes te verbeteren of nieuwe te starten.
- Vergroot het engagement
Gebruikers engagement is een van de hoofddoelen van het toepassen van mobile app analytics. De verzamelde data kunnen inzicht geven in wat gebruikers nodig hebben, zodat de strategie daarop kan worden afgestemd. Vaak hangt het succes van een app sterk samen met het totaal aantal downloads en met de loyaliteit die gebruikers hebben met een merk. Het transformeren van gebruikers naar langdurige en betrokken klanten kan helpen bij het verhogen van de gemiddelde ‘lifetime value’, wat uiteindelijk zorgt voor meer inkomsten.