Bij het automatiseren van bedrijfsprocessen op industriële schaal wil nog wel eens wat misgaan. Volgens Hans Bolt, business partner van adviesbureau BLMC, is het van belang om evenredig veel tijd en geld te investeren in de kwaliteit van de oplossing als in de acceptatieprocedure.
Gedurende alle dagen van de recent gehouden vakbeurzen TechniShow en ESEF Maakindustrie in de Jaarbeurs droeg het consultancybedrijf BLMC, gespecialiseerd in transformatieprojecten, kennis en ervaring uit via een lezingenprogramma. Hans Bolt, businesspartner van BLMC, gaf een presentatie onder de prikkelende titel ‘It: van zorgenkindje naar succesfactor’.
Bij het automatiseren van bedrijfsprocessen op industriële schaal wil nog weleens wat misgaan. Meestal ligt de oorzaak bij het niet goed in kaart brengen van de doelstellingen, waardoor de uitvoerende it-specialisten geen sluitende opdracht voorgeschoteld krijgen. Meestal zit er druk op het project vanwege bepaalde efficiency doelstellingen of kostenreductie. Door de haast is er dikwijls weinig oog voor de stakeholders. Vanwege hun belang en eventueel participatie in het project hebben die formeel of informeel invloed op het eindresultaat.
Bolt hanteert de formule E=KxA: Effect (succes) = Kwaliteit oplossing (software) x Acceptatie. Indien de kwaliteit van de software als voldoende is te kwalificeren, maar het acceptatietraject niet, dan is het effect matig tot slecht. En omgekeerd zal bij een geslaagde acceptatie van software van een slechte kwaliteit het resultaat ook niet bevredigend zijn.
Cruciale logistieke processen
Volgens Bolt is het dus zaak evenredig veel tijd en geld te investeren in de kwaliteit van de oplossing als in de acceptatieprocedure en dat in elke fase van het project. Als voorbeeld noemde Bolt de automatisering van de logistieke processen bij Waterdrinker in Aalsmeer, een Europese marktleider op het gebied van planten. Het bedrijf levert 105 miljoen producten, bestaande uit negenduizend soorten planten en een breed assortiment bloemen, aan afnemers in 54 landen.
De handelsvloer, het zogeheten Green Trade Center, biedt ruimte aan: 10.000 m2 planten; 3.700 m2 boomkwekerijproducten; 3.500 m2 potten en accessoires; 2.700 m2 bloemen en 32.000 m2 voor de afhandeling van logistieke processen. Die zijn van cruciaal belang binnen de bedrijfsvoering van de plantenonderneming en hebben betrekking op vier entiteiten: karren (300.000), verdelingen (2,3 miljoen), eenheden (9,3 miljoen) en planten (57,5 miljoen).
Scanners
Ooit verliep bij Waterdrinker de implementatie van geïntegreerde standaardsoftware voor bedrijfsvoering niet naar wens. Uiteindelijk zijn toch bepaalde delen van het complexe logistieke proces geautomatiseerd, maar er resteerden nog veel activiteiten die niet softwarematig werden ondersteund. Het bedrijf had de doelstelling duidelijk geformuleerd: in control blijven in logistiek. Klanten, waaronder bloemisten, tuincentra, bouwmarkten, supermarkten en groothandel, krijgen op de handelsvloer of via e-commerce hun orders zo veel mogelijk op tijd, compleet en correct geleverd.
Op het logistieke werkterrein weet men inmiddels op ieder moment wat er op welke kar staat en op welke plek deze zich bevindt met traceerbaarheid van zowel de vrije als de verkochte voorraad. Prioriteitstelling en regels in de bedrijfsvoering sturen de juiste logistieke handelingen. De controlestappen via het vele papierwerk zijn vervangen door scanners. Ofwel, in Aalsmeer zijn ze erin geslaagd om volledig digitaal, de chaos van de fysieke logistiek te sturen.
Een video over het project is hier te volgen.