Ik ken geen woorden die vaker worden misbruikt dan de woorden ‘om u beter van dienst te zijn’. Om u beter van dienst te zijn worden we namelijk geacht eerst zestien keuzemenu’s door te gaan om vervolgens drie kwartier in de wacht te worden gezet met een lullig muziekje. Als ik dat lullige muziekje zo mooi vind dat ik er drie kwartier naar wil luisteren, dan zet ik het wel in mijn Spotify-playlist!
Zo kregen wij ook van de gemeente Dronten een brief die begon met de zin ‘om u beter van dienst te zijn’. En toen was ik heel benieuwd. Zouden we eindelijk een keer direct geholpen worden aan de balie? Is de vuilstort eindelijk ook eens zaterdag aan het einde van de middag open? Nee, helaas, ze gaan de vuilcontainers van een chip voorzien. Hoezo word ik daar beter mee geholpen? Het huidige systeem werkt prima. Op woensdagochtend zet ik de groene of andere container bij de weg en de gemeente gooit hem leeg en zet hem weer terug aan de weg. En op vrijdagochtend doen we dit één keer in de twee weken met het oud papier. Niks meer aan doen. Werkt prima.
Duur project
Nee, er moet een chip op om misbruik tegen te gaan. Blijkbaar zijn er mensen uit Lelystad die op woensdagochtend hun container dertig kilometer verderop in Dronten langs de kant van de weg zetten. En daarom wordt er een heel veel euro’s kostend project op gezet om alles te chippen.
Deze chips hebben natuurlijk ook een systeem nodig, met functioneel en systeembeheerders. Er zullen mensen worden opgeleid, om de zoveel tijd komt er een update, moet er een back-up worden gemaakt, moet er gemigreerd worden naar een nieuw platform en moeten koppelingen met andere systemen worden gemaakt. Afijn, u kent de ellende. En dat allemaal om ons beter van dienst te zijn.
Hele verbetering
Om ons beter van dienst te zijn is mijn ervaring dat de gemeente zo weinig mogelijk met ict moet doen. Stuur ons gewoon een brief dat op Goede Vrijdag de papiercontainer niet wordt opgehaald maar de vrijdag erop wel. Dat zouden we al een hele verbetering vinden.
Iemand bij dat bedrijf die dat gaat uitvoeren is vast hele goeie vriendjes met wethouder danwel burgemeester.
Prachtig om de oppervlakkigheid van Jacob te lezen want de problematiek van de afvalstromen gaat namelijk om de vervuiler betaalt en is fraudeleus als we kijken naar de waarde van de verschillende afvalstromen. Beter goed gejat dan slecht bedacht gaat het al jaren niet om dienstbaarheid maar om centjes en ik vind het teleurstellend dat Jacob zo oppervlakkig is in zijn column. Hij-die-niet-genoemd mag worden gaat niet om de gemeente maar om een afvalwerker die contracten heeft met de gemeente welke geen marktwerking kennen. Ik kan me nog herinneren dat het oud papier zo’n €5.000 opleverde voor de club, serieus geld waarvoor je wel vrijwilligers kon vinden omdat het de contributie drukte.
Jakob heeft gewoon gelijk. Je zou een hoogstens een brief kunnen schrijven, om u hetzelfde van dienst te kunnen zijn gaan we “Niks meer aan doen. Werkt prima”.
En om ons nog beter van dienst te zijn sturen ze dan die brief gewoon niet.
Alle brieven van Dino samen leveren voor de club van een oudlid €5000 op!
Inderdaad Frank want met €0,15 per kilo voor oud papier haal je elke maand een flink bedrag op als vereniging. Zoals gezegd is het verhaal oppervlakkig want ik lees in de Drontenaar dat de 13 clubs die in het verleden het oud papier ophaalden daarvoor gezamenlijk een vergoeding van €80.000 per jaar kregen, da’s ruim €6.000 per vereniging. Wat betreft het kleine leed van Jacob levert een rondje gemeenten een soortgelijk beeld op als het om de maatschappelijke tegenprestatie van een ‘subsidie’ gaat waar veel verenigingen op rekenen in de begroting. Geen alternatieve waarheden maar gewoon de feitelijkheden van het verenigingsleven waar inkomsten uit contributie de vaste lasten niet meer dekken.
Papier, schaar en steen gaat het trouwens niet om het chippen van de kliko maar om het wegen van de afvalstroom want veel gemeenten zetten in op het terugbrengen hiervan. Met name de grijze bak staat in de belangstelling doordat de kosten hiervan zijn gestegen. Inzet van ICT gaat namelijk om het belasten van de vervuiler en het is jammer dat goed gedrag hierin niet beloond wordt.
Jakob is oppervlakkig want Oudlid leest in de Drontenaar dat clubs vroeger vergoeding kregen voor oud papier.
Gebrouilleerde wartaal of alternatieve waarheid ?
Niet alleen in de Drontenaar, de eerdere regeling aangaande het oud papier werd in veel gemeenten gebruikt ter ondersteuning van het plaatselijke verenigingsleven. Scheiding van afvalstromen was er al alleen de begunstigers in inkomsten zijn door een politiek besluit veranderd. Maar ik begrijp dat Dino geen maatschappelijke empathie heeft aangaande plaatselijke leed hiervan voor verenigingen.
Zonder winstoogmerk is een mooi maatschappelijk streven maar wat betreft oppervlakkigheid heb ik enige bedenkingen over een dienstverlening van HVC welke verder gaat dan de inzameling van verschillende afvalstromen. Want met de empathie van een boekhouder kom ik tot de conclusie dat het chippen van de kliko me zo’n 40% scheelt in de gemeentelijke afvalstoffenheffing maar hierin mis ik nog wel een compensatie van de 300% hogere opbrengsten uit waardevolle afvalstromen.
Oppervlakkigheid is troef als het om veranderingen gaat terwijl de speculatieve circulaire markt van de grondstoffen uiterst interessant is. Als een kilo papier meer opbrengt dan een kilo uien dan denk ik we met zijn allen wat missen aangaande de maatschappelijke veranderingen.