Essent is geveld door een hardnekkige it-storing die het bedrijf nu al zes dagen in zijn greep houdt. Volgens de woordvoerder van Nederlands grootste energiebedrijf is een fout in de software van een interface, die de verbinding legt met de klanten en hun verbruiksgegevens, de oorzaak. Door dit technische probleem is Essent telefonisch en via de chat voor zijn twee miljoen klanten onbereikbaar.
Het systeem met de verbruiksinformatie van klanten, belangrijk tijdens de huidige energiecrisis, is niet meer toegankelijk. De andere databases zijn dat overigens wel. Van een cyberaanval of datalek is geen sprake, aldus Essent. ‘De issue is gelokaliseerd,’ aldus de woordvoerder.
Essent en dochter Energiedirect kampen al sinds afgelopen donderdag met problemen rond het interne it-systeem. Het systeem klapte er eind vorige week meerdere keren uit. Vanaf maandag werd Essent zelfs helemaal niet meer bereikbaar. Essent hoopt vanavond weer voor haar klanten telefonisch bereikbaar te zijn, maar helemaal zeker is dat niet. Ook de live chat binnen de app zou in de loop van de avond weer moeten werken.
Passende maatregelen
Een snelle oplossing is geboden. Volgens de Consumentenbond moeten energieleveranciers juist in deze tijd bereikbaar zijn. Als de storing nog langer voortduurt, overweegt de bond nadere stappen te ondernemen. Eventueel zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kunnen worden ingeschakeld. De toezichthouder zou Essent kunnen dwingen om passende maatregelen te nemen.