Door de coronacrisis zijn medewerkers hun persoonlijke en werkprioriteiten opnieuw gaan evalueren. Om toptalent aan te trekken en te behouden, moeten werkgevers aan de bak, door bijvoorbeeld hun personeel training aan te bieden op het gebied van robotgestuurde procesautomatisering (rpa). Personeel ondersteunen en helpen groeien is een goede zet in een arbeidsmarkt waarin kandidaten het voor het zeggen hebben.
Volgens het CBS steeg in het eerste kwartaal het aantal banen met 127.000 naar een recordhoogte van ruim elf miljoen. In het laatste kwartaal van 2021 stonden er 106 vacatures tegenover elke honderd werklozen, en in het eerste kwartaal van 2022 liep dat aantal op tot 133 vacatures.
Dankzij – of ondanks – hybride werken zijn medewerkers hun persoonlijke en werkprioriteiten opnieuw gaan evalueren. Dit leidde tot een opmerkelijk hoog personeelsverloop. Positieve vooruitzichten in groeimarkten deden nog een schepje boven op de wereldwijde uittocht van personeel, met voor veel organisaties het pijnlijke verlies van ervaren medewerkers tot gevolg. Ook bracht de zoektocht naar vervanging hoge kosten met zich mee vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.
De recente uittocht van personeel verhoogt de werkdruk voor achterblijvende medewerkers. Uit de ‘UiPath Office Worker Survey‘ van 2021, toen werk nog grotendeels in het teken van thuiswerken stond, bleek dat 72 procent van de respondenten zich meer zelfverzekerd voelde in hun vermogen om hun werk te doen dan aan het begin van de pandemie. Ondertussen is volgens de editie van 2022 58 procent van alle medewerkers niet meer precies zeker wat onder hun verantwoordelijkheden valt door het ontslag van hun collega’s.
En uit een onderzoek van Europese hr- en payrollspecalist SD Worx afgenomen onder vijfduizend respondenten blijkt dat 43 procent van de Nederlanders openstaat voor een andere werkgever. In andere Europese landen is het nog een graadje erger, waar de helft openstaat voor een andere werkgever. In een wereld waar verandering de enige constante is en medewerkers meer waarde hechten aan een leven lang leren, is het aan werkgevers om dit te faciliteren. Bij- en omscholing op het gebied van automatisering kunnen daarbij een sleutelrol vervullen.
Routinewerkzaamheden
Automatisering kan een behoorlijk concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt opleveren. Medewerkers worden vrijgemaakt van tijdrovende routinewerkzaamheden, zodat ze taken kunnen oppakken waar meer uitdaging in zit. Volgens de recente Office Worker Survey gaf zestig procent van de Europese respondenten aan dat automatisering inclusief bijbehorende training hun organisatie zou kunnen helpen met het aantrekken en behouden van talent.
Bedrijfsmatig zijn er ook andere voordelen. Tijd die medewerkers kunnen besteden aan betekenisvol werk, komt ten goede aan de producten en diensten van de organisatie, wat weer bijdraagt aan het halen van bedrijfsdoelstellingen en vervullen van de missie van de organisatie. Sterker, werkgevers die medewerkers automatiseringsvaardigheden laten opdoen maken het bedrijf toekomstbestendiger. Dit is niet alleen gunstig om medewerkers aan boord te houden, maar het betekent ook dat medewerkers beter in staat zijn om hun tanden in digitale transformatieprojecten te zetten en deze te versnellen. Het omgekeerde is ook waar. Uit een onderzoek van Ictivity onder duizend werkende Nederlanders bleek dat de adoptie van systemen een bottleneck is bij initiatieven om de productiviteit te verhogen, omdat de gebruikerskennis en vaardigheden missen om optimaal gebruik te maken van de werksystemen van hun organisatie.
Medewerkers herkennen dit. Uit de Office Worker Survey blijkt dat 93 procent van de Europese respondenten van mening is dat automatisering hun werkprestaties kan verbeteren. Ook was zestig procent het eens met de stelling dat automatisering hen in staat stelt om zich met creatiever werk bezig te houden.
Dan is het best wel verrassend dat uit de 2020 UiPath Worker survey bleek dat, terwijl 86 procent van alle medewerkers gebruik wil maken van automatiseringsmogelijkheden, slechts dertig procent van alle zakelijke besluitvormers die beschikbaar stelt. Een nog kleiner percentage, vijf procent, staat hun medewerkers toe om hun eigen automatiseringstoepassingen te ontwikkelen.
Kersverse
Er is dus werk aan de winkel. Het faciliteren van automatiseringstrainingen aan bestaande en kersverse medewerkers zorgt voor verbetering in hun dagelijkse werk, efficiënter werken, en meer tijd die kan worden besteed aan waardevolle projecten van de organisatie. Persoonlijke groei van de medewerkers verhoogt het werkplezier verder.
Het investeren in automatiseringsvaardigheden levert dus op meerdere fronten winst op. In een arbeidsmarkt die zo krap is als die van vandaag moet je je afvragen of het niet riskanter is om het niet te doen.