Bij Hema-vestigingen hoef je binnenkort niet meer te betalen bij de kassa. Dat doe je gewoon in de winkel, bijvoorbeeld bij de medewerker die jou adviseerde over een aankoop. Betaalspecialist CCV en ING ontwikkelden een zakelijke app die van elke Android-smartphone een mobiele kassa en betaalautomaat voor contactloze betalingen maakt.
Met de app kunnen klanten op elke plek in een winkel bij een medewerker betalen. Ze hoeven niet meer in de rij voor een kassa te staan. Winkeliers kunnen hun personeel daardoor flexibeler inzetten. Hema probeert de app uit in drie van zijn winkels en rolt de toepassing verder uit als de proef succesvol is.
CCV ontwikkelde de nieuwe betaal-app samen met ING die de betalingen verwerkt, met softwarebedrijf Cow Hills dat de reeds bestaande mobiele kassa verzorgt, en met Zebra, leverancier van mobiele betaalterminals. Je installeert de app op je smartphone, naast de bestaande mobiele kassa-app.
Nieuwe mogelijkheden
De nieuwe app, genaamd SoftPOS (‘software point of sale’), ondersteunt contactloze betalingen met Mastercard, Visa, Maestro, V Pay, Apple Pay en Google Pay. Volgens commercieel directeur van CCV Enny van Velden biedt de app nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Zij profiteren van een volledig geïntegreerd systeem om betalingen te accepteren op bestaande hardware.
CCV is een aanbieder van betaaloplossingen die in Europa ruim zeshonderdduizend bedrijven bedient met transactieverwerking en betaalterminals. Het bedrijf werd opgericht in 1958 als accountantskantoor. Eind jaren tachtig legde CCV zich toe op de ontwikkeling van software voor pinautomaten. Sinds 2007 heeft het bedrijf een vergunning voor de afwikkeling van pintransacties, iets wat voordien was voorbehouden aan bankenconsortium Interpay/Equens. CCV is gevestigd in Arnhem.