In de geschiedenis van de mensheid is er nooit zoveel informatie geweest als nu. Data zijn overal om ons heen en spelen een cruciale en steeds grotere rol in ons leven. Dat beseffen we niet altijd even goed.
De afgelopen twee jaar – lees de coronatijd – stonden data volop in de belangstelling. Het was een periode waarin zowel wetenschappers als overheidsfunctionarissen pandemie-gerelateerde beslissingen hebben genomen op basis van beschikbare data. Maar ook in het bedrijfsleven zijn data gemeengoed: bedrijven verzamelen meer gegevens dan ooit tevoren met de ambitie hun organisaties te transformeren en datagestuurde strategieën te implementeren.
Zelfs in ons persoonlijk leven zorgt elke ‘aanraking’ automatisch voor data, grotendeels veroorzaakt door de komst van smartphones, sensoren, connected cars en via internet aangesloten apparaten. Toch moeten we ons afvragen of we data echt begrijpen en hoe we er mee om moeten gaan in het licht van het dreigende tekort aan digitale vaardigheden.
Herstellen
Volgens alle deskundigen zijn digitale vaardigheden van vitaal belang om onze economie goed te laten herstellen na de pandemie. Gezien de toenemende afhankelijkheid van data is het voor elke organisatie van essentieel belang dat zij over de medewerkers met de juiste digitale vaardigheden beschikken. Deze kennis is nodig om goede beslissingen te nemen in bedrijfsprocessen. Daarom moet er dringend actie worden ondernomen om het analfabetisme op het gebied van data en de tekorten aan digitale vaardigheden aan te pakken.
Vijf stappen
Dit zijn de vijf belangrijke stappen om de achterstanden op het gebied van datageletterdheid te verkleinen:
- Datageletterdheid begint bij de top
In plaats van een datagestuurde cultuur van onderaf proberen op te bouwen, moeten managers eerst inzicht krijgen in de stand van zaken met betrekking tot data in hun organisaties, en precies weten hoe werknemers met data werken. Pas dan kunnen leiders bepalen waar ze hun middelen het beste kunnen investeren, voordat ze duidelijke verwachtingen schetsen waarbij iedereen weet wat zijn of haar rol is, en hoe ze op dezelfde gewenste gegevensbestemming kunnen uitkomen.
- Faciliteer medewerkers voor datagedreven werken
Datageletterdheid is simpelweg niet mogelijk als werknemers geen toegang hebben tot de juiste data. Data moeten dus worden gedemocratiseerd en gedecentraliseerd – ook dat is een taak voor de managers. Maar naast het verschaffen van toegang tot data, moet het personeel ook beschikken over de juiste tools, processen en methodologieën die voldoen aan vooraf gedefinieerde best practices en die ze in staat stellen om toegang te krijgen tot de data die nodig is om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Compleet met inzichten die gemakkelijk kunnen worden begrepen.
- Maak toekomstige generaties mondig
Het ondersteunen van datageletterdheid is een probleem dat onmiddellijke actie vereist, maar kortetermijnoplossingen zullen de vaardigheidskloof niet dichten. Zakelijke leiders moeten toekomstige generaties in staat stellen om essentiële datavaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. Ze moeten tevens de leertrajecten voor het verwerven van deze vaardigheden verbeteren.
- Belemmeringen bij verwerven datageletterdheid wegnemen met ai
Het opleiden en bijscholen van werknemers is essentieel voor het verbeteren van de datageletterdheid, maar ze hoeven het niet alleen te doen. Ai kan een krachtig hulpmiddel zijn om werknemers te helpen data beter te interpreteren, te hanteren en betekenisvolle inzichten te verkrijgen, vooral wanneer ze werken met grotere, meer variabele informatiesets die eenvoudigweg niet door het menselijk brein kunnen worden verwerkt. Door dit te doen – en betere besluitvorming te stimuleren en processen te stroomlijnen – kan dit ook de belemmeringen bij het verwerven van datageletterdheid verminderen en uiteindelijk gerelateerde, essentiële rollen aantrekkelijker voor het grote publiek maken.
- Bijscholing (en evolutie) van werknemers
Tot slot, de krachtigste troef om waarde te creëren uit data zijn mensen. Opleiding en empowerment zijn de echte bepalende succesfactoren in een wereld waarin datageletterdheid centraal staat. Trainingen voor personeel zijn in dit verband sterk aan de orde. Maar aangezien de omgeving zich rondom digitaal en data blijft ontwikkelen en het onbekend is hoe de toekomst op dit vlak eruit gaat zien, moeten we aandacht blijven houden voor de vakbekwaamheid van het persoon.
Zonder hobbels
Wie de bovenstaande vijf stappen volgt, is al ver op weg naar een slimmer aanpak van datageletterdheid en digitale vaardigheden. Dat wil niet zeggen dat de weg die voor je ligt niet zonder hobbels zal zijn; we moeten allemaal ons steentje bijdragen als we deze kloof echt willen overbruggen en een datagedreven toekomst voor de komende generaties willen veiligstellen.
Mooie titel Oscar maar metadata geletterheid heb ik via digitaal rechercheren voor wat andere inzichten gezorgd, leider ging ten onder door zoiets als een Whatsapp welke om een vastgelegde mondelinge afspraak ging die niet nagekomen werd. Schijnt dat toekomstige generaties slimmer in het gebruik van sociale media zijn dan leiders die nog met een Nokia werken, Veel Vergeten Data (VVD) leider is hierdoor net zo geloofwaardig als een malafide autohandelaar en niet de leider om zomaar te volgen.